lördag 12 september 2009

Igelkottbebis

Idag när Peppe och hans kollega José skulle städa i ett förvaringsutrymme hittade dom den här lille krabaten. Mamman syntes inte till först, men dom hittade henne efter ett tag bakom en gammal tunna. Antagligen gick hon och gömde sig när hon hörde oväsen och lämnade kvar bebisen.
Nu har vi gjort iordning ett litet hem till den lilla familjen och hoppas att mamman inte blivit för skrämd. Vi vet att man inte bör ta i igelkottbebisar alls, eftersom det finns risk att mamman inte känner igen doften efteråt, men eftersom vi inte hittade mamman först så ville vi alla fall flytta bebisen till ett tryggare ställe.

Jag tyckte det verkade lite konstigt med en bebis så här sent på året, men läste det här på wikipedia: "I Nord- och Centraleuropa föder igelkottar vanligtvis bara en gång om året. Förlorar de den första kullen kan de på sensommaren föda nya ungar, men för dessa ungar är chansen liten att de överlever vinterhalvåret. Dessa har vanligtvis inte tillfredsställande fettreserv för att vakna från vinterdvalan. I varmare delar av utbredningsområdet har igelkottar möjligheten att uppfostra två kullar om året."



Det stod även att kullarna består av 2-10 bebisar, men vi hittade bara en....

13 kommentarer:

  1. Men vilken liten en. Hoppas verkligen han klarar sig.

    SvaraRadera
  2. Nämän, så liten!!! Och tagglös... ;-)

    SvaraRadera
  3. Hoppas mamman kommer tillbaka då.. Inte så söt än.. men det växer ju förhoppningsvis till sig ;)

    Ha en bra kväll
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ååååå så gulligt. Så liiiiten den är.

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Jag har en liten fråga om blogspot! Jag har också en blogg på blogspot men jag skulle också vilja ha så stora bilder som du! Hur får du dom så?? Alltså hur blir bloggen så stor också.

    SvaraRadera
  6. Så fina! Hoppas att den lilla klarar sig. Du får uppdatera om hur det går. :)

    SvaraRadera
  7. Jag hade ingen aning om att det fanns igelkottar på Scilien!!

    Igelkotten är ju Gotlands landskapsdjur, men de börjar bli mer och mer sällsynt eftersom den inte kan hålla sig ifrån vägarna och blir överkörd där. Jag såg en i trädgården för någon månad sedan, så de finns här i närheten i alla fall. /Ingrid

    SvaraRadera
  8. omg så gööliiigt :)
    Kan jag få kopiera den bilden på söta bebisen till min blogg?
    alltås jag skriver självklart att du tagit det :)

    SvaraRadera
  9. Gossipanka: Ja, det kan du väl få, om du länkar tillbaka hit också.. ;o)

    SvaraRadera
  10. Men gud sààà sòt. Snàlla skriv och beràtta hur det gick sedan. Hàller tummarna ;)

    SvaraRadera
  11. Enormt söt! Vi får hoppas att den klarar sig.

    SvaraRadera
  12. Hoppas och håller tummarna för de två!! Söta är de!

    SvaraRadera