fredag 30 oktober 2009

Veckans Bloggtema - Invandring och främlingsfientlighet.



Mymlan på bloggvärldsbloggen ber oss den här veckan reflektera över invandring och främlingsfientlighet. Ett ständigt aktuellt ämne tyvärr... Själv har jag gått från att vara en ganska avigt inställd, ung tjej (mest på grund av rädsla eller för att jag inte förstod att skillnader inte alls behöver vara något negativt) till att själv vara utlänning.
Idag är jag lite äldre, förhoppningsvis lite klokare, lite mognare, och jag tror att jag har förstått lite mer om livet än vad jag hade när jag var den där unga tjejen. Inte för att jag var taskig mot någon, eller tog avstånd på något markant sätt, jag undvek väl mest bara... Idag vet jag att undvikande kan svida lika mycket som hårda ord.
Jag blir inte illa behandlad av någon (med ett undantag för några år sedan i en telefonbutik där jag blev tillsagd att skicka dit min man istället för med mig tänkte man då inte diskutera om den icke fungerande, nyss inköpta telefonen), men jag känner ibland att man tycker att jag är konstig. Annorlunda... Att man skakar på huvudet åt mitt sätt och åt mina ideer. En del personer pratar fortfarande mycket långsamt och tydligt, som om jag vore ett barn... och då är min italienska grammatik ofta bättre än deras...
Det stör mig dock inte nämnvärt om jag inte redan är på dåligt humör av någon annan anledning.. Jag ler bara inombords och tänker - "ignorante!"
Min svärmor tror fortfarande, efter 5 år, att jag är från Danmark... jag orkar inte rätta henne längre...

Här i Italien råder stor främlingsfientlighet. Invandringen är ett stort problem. Varje dag under sommarhalvåret kommer 100-tals, ibland 1000-tals flyktingar till den lilla ön Lampedusa utanför Sicilien från Afrika. Fattiga människor som lever under så dåliga förhållanden att de offrar allt de äger och har för drömmen om ett bättre liv. De betalar hiskeliga summor för att få plats på en av alla de ruttna gamla fiskebåtar som används för att forsla över folk till Europa. Många av de dör på vägen. Överfarten tar lång tid, ombord finns sällan eller aldrig mat eller dricksvatten. Bara så många människor som det över huvudtaget går att pressa in. Ibland sjunker båtarna. Jag minns en nyhetssändning en varm sommardag för några år sedan. Man rapporterade att den dagen hade bara 80 flyktingar kommit i land på Lampedusa.
Jag blev mycket glad häromdagen då det rapporterades att Italien i samarbete med de berörda länderna längs Afrikas norra kust lyckats arrestera en av alla de som arrangerar dessa resor. Det är ju där man måste börja, vid roten av problemet. Göra det mycket svårt för de som tjänar grova pengar på andra människors olycka. Man kan inte klandra de som kommer hit. Du och jag skulle göra samma resa om vi befann oss i deras situation och hade möjligheten till det.

Jag har skrivit om problemet med främlingsfientligheten i Italien tidigare. Här ett inlägg från den 24 februari i år:

Häromkvällen såg jag en dokumentär om zigenarna/romerna i Italien. För en gångs skull var programmet vinklat mer ur deras synpunkt, där man fick "lära känna" några familjer och följa deras vardag.
De senaste två åren har det väl minst sagt förekommit hetsjakt på vissa utländska grupper här i Italien. På nyheterna hör vi dagligen hur en zigenare eller rumän har begått något grovt brott, men det berättas aldrig om någon italienare som begått samma typer av brott... Man hör heller aldrig att gärningsmannen är av albaniskt ursprung, det är lite konstigt, för för kanske 5 år sedan, då var det BARA albaner som nämndes i dessa sammanhang... Finns det inga italienare som våldtar och/eller mördar? Ska man tro nyheterna är det bara zigenare och rumäner som begår dessa typer av brott.....
För kanske ett år sedan slogs det upp stort på nyheterna hur en zigenarflicka tagit sig in i en italiensk familjs hem och försökt stjäla deras lilla baby i Neapel. Samma natt brann inte mindre än 4 nomadläger ner... Jag tycker det är skrämmande. Jag kan mycket väl förstå reaktionen, klart man blir förbannad om någon försöker stjäla ett barn, men det var EN person som (om det nu var så, tjejen nekar och ord står mot ord) försökte stjäla ett barn, inte 800 personer i 4 olika läger....

Jag blir mörkrädd av de massreaktioner som bildas, där stora grupper italienare går ut för att bränna ner alla nomadläger de ser, och jag blir mörkrädd av nyhetsflödet som verkar vara VÄLDIGT vinklat i dessa frågor... Det kan inte vara möjligt att det ALDRIG är en italiensk person som har våldtagit, kört ihjäl någon på fyllan eller rent av mördat. Men det får vi aldrig veta, man måste vara rumän eller zigenare idag för att komma med i den sortens nyheter, det hjälper inte ens att vara alban längre.....


14 kommentarer:

  1. Fràmlingsfientlighet finns òverallt. De flesta resonerar att varfòr ta in sà mànga flyktingar nàr vi inte ens kan lòsa vàra egna problem, vilket jag kan tycka àr ràtt.

    Italienare kòr i fyllan, precis som andra nationaliteter. Vi har sjàlv blivit drabbade och sett att ràttvisan inte fungerar.

    Tycker dock att Italienare gòr ràtt i att ha en òppen debatt istàllet fòr att skuffa undan saken som vi svenskar gòr. I Sverige àr vi smygrasister vilket àr farligare àn òppen rasism. Tyvàrr skriver inte svensk media om sammandrabbningar som sker varje dag.

    Som fràmling i ett nytt land ska man respektera landets regler. Och man hamnar aldrig pà samma nivà som de "àkta" landsmànnen och kvinnor. Det àr helt okay fòr mig.

    Bara mina tankar och reflektioner.

    SvaraRadera
  2. Johanna: Visst är det jätteviktigt med en öppen debatt, bara så kan man försöka komma närmare en lösning.

    Självklart ska man respektera lagar, regler och seder i det land man bor i, men jag kan inte hålla med dig om att det är helt okej att man ska ses som någon på en lägre nivå för att man bor i ett annat land. Min åsikt är att människor är människor, och alla borde ges den respekt de förtjänar utefter vad för typ av person det är, inte utefter var han eller hon är född.

    SvaraRadera
  3. Ja, det àr inte làtt det dàr och saken àr ju att det àr ju nàstan bara de som fòrstòr som syns och hòrs... Nàr jag var tonnàring var jag med i ròda korset och fick endel kontakt med flyktingar pà det sàttet, men àrligt talat tror jag att jag var fòr ung fòr att fòrstà dem... Fast vi hade kul àndà, spelade tennis och sà vidare... Sedan gick jag igenom en period dàr jag nàstan blev ràdd fòr alla manliga utlànningar eftersom de var sà pà och otàcka ute pà krogen, alltid i grupp och betedde sig vàldigt stòddigt och àven om jag visste att alla inte var sàdana sà undvek jag allihop. Sà fort man inte ville dansa eller prata med dem sà var man ett svenskt luder och svenskar i allmànhet sàger ju inte ifràn nàr sàdant hànder. Det gjorde dàremot Lorenzo nàr han var med en gàng i Gbg...Ja, ja en làng historia, men summan av kardemumman àr ju att det faktiskt bara àr nàgra fà procent som beteer sig illa,men som sagt det àr ju dem man ser och hòr...

    SvaraRadera
  4. Det är intressant det du skriver. Du kan ju verkligen se hur det skiljer mellan Sverige och Italien plus att du vet hur det är att vara invandrare själv.

    /Ingrid

    SvaraRadera
  5. Jag skrev i vintras om min chockartade upplevelse av afganernas kamp för att komma till ett civiliserat land. Vi såg på nära håll hur de försökte komma med båten mellan Patra och Ancona. Hur många som dör på vägen är ju mörkat... Det är fruktansvärt! Jag är kritisk till hur Grekland hanterar situationen. Men samtidigt inser jag att det inte är så lätt. Man måste ju börja bekämpa problemet i rätt ände. Alltså i deras hemland!

    SvaraRadera
  6. Alltid intressant det du skriver.Jag har jobbat med barn från alla kanter av världen och för mig är det obegriplig att någon kan tro att han är bättre än andra.Det finns ett ordtag som är ungefär så här; du skal inte döma någon innan du har gott flera mil i hans mockasiner.

    SvaraRadera
  7. Wenche: Så sant, så sant, tyvärr glömmer vi tyvärr bort att gå i den andres mockasiner först emellanåt.

    SvaraRadera
  8. I min lilla kommun bor inga invandrare förutom några danska familjer (hälsa svärmor!). Kontrasten till stora staden, Sveriges mest segregerade stad, blir så väldigt stor... Inte bra alls!

    SvaraRadera
  9. Hej... Det är känsligt ämne det där... och det är helt och hållet regeringens fel. Det är de som gör folk främlingsfientliga... Jag ska inte dra vidare för då blir det långt men man måst nog se det ur lite andra vinklar än bara en eller två... Jag är ett tävlingsfreak ja men just nu så blir det nog inga tävlingar...har det lite tungt i livet nu... Hoppas du får en trevlig lördag, Kramiz

    SvaraRadera
  10. Håller med Helly i det hon skriver. Det jag menade med nivå två är att: Vi är alltid främlingar i ett nytt land. Kommer aldrig att bli 100% italienare i deras ögon (vill inte det själv heller). Händer det något så räddar italienare sig själva först och andra sedan. Precis som alla andra nationaliteter gör. För mig är detta acceptabelt eftersom detta skulle vara en kamp jag aldrig skulle vinna. Dock kräver jag respekt av landets invånare så länge jag lever ett normalt, hedeligt liv på plats.

    SvaraRadera
  11. Hej på er allihop,

    det är mycket interessant det ni skriver, men jag tror att det är viktigt att skilja på "invandrare" och "invandrare" dvs, det finns invandrare som reser till ett land pga av att det inte finns arbete deras hemland, eller pga av att dom ar politiska flyktingar, tex svenskar som emigrerade till Amerika pa 18-hundratalet, ialienare som emigrerade till Nordeuropa pa 50 och 60- talet, osv osv.

    Vi skandinavier som bor i Italien har inte invandrat hit pga utav nöd, hunger eller krig som så många andra "invandrare", det innebär att vi har ett alternativ, dvs att åka tillbaka till det land vi har lämnat, men det innebar ocksa att vi måste ha förståelse för Italiens seder och bruk, och vi måste acceptera att vårat gästland har inte så stor förståelse för oss.

    Jag kom till Sicilien i borjan utav 80 – talet, när någon Italienare försökte gissa på min hembörd på den tiden, så gissade dom nästan alltid rätt, nu gissar dom ibland på att jag är från Rumäninen eller Ryssland !!

    Sedan är det ju stor skillnad på hur medierna i Italien och Sverige ger ut nyheter, i Sverige kan det låta så har: ”35-årig rattfull man i Stockholm orsakade under fredags kvällen en dödsolycka vid en vägkorsning”.

    I Italen skulle samma nyhet låta så här: ”35-årig rattfull man i Milano orsakade under fredags kvällen en dödsolycka vid en vägkorsning, mannen kommer från............” i Italien lägger dom alltid till ursprunget på ”boven” och allra helst med namn och personliga uppgifeter typ, om boven är gift eller inte, om han är arbetslös, (nyheten blir smaskigare om han är advokat eller läkare), och hur många barn han är far till, och DET ökar väldigt mycket främlingshatet och fördomarna! Fördomar inte bara mot utlänningar utan ocksa inom Italien, om något händer i NordItalien och boven inte är utlänning så är han nästan alltid från Campania, Calabrien, Puglia eller Sicilien !

    Buona Domenica a tutti

    Eva

    SvaraRadera
  12. Mycket kloka tankar Pysen. Jag förvånas med över hur de har så svårt att skilja mellan och komma ihåg olika nationaliteter. Precis som jag lagt på minnet människors namn så brukar jag komma ihåg mina grannars nationalitet (om jag blivit presenterad) men här är det som om man "bara" blir ihågkommen som utlänning, i bästa fall som skandinav.
    Däremot så kopplas italienare ofta ihop med sitt ursprung. även om personen i fråga levt hela livet i en annan del av landet så kommer han i andra ögon förbli scillianare, pulglier etc.

    SvaraRadera
  13. Interssant. Har själv bott i Italien och sett främlingsfientligheten med mina ögon. Utöver detta har jag ävet känt av den pga av att jag inte är etnisk svensk. Jag är adopterad från Indien och fösas därför ihop med alla andra "invandrarindier" som befinner sig i Italien. Inte för att jag blir ledsen över det, men jag blir förbannad över hur folk behandlas. Det är blickar i affärer, tanter som håller i väskan- sådant de inte tror att man märker. När de får reda på att jag är svensk måste jag alltid förklara mig, för en svensk kan väl inte vara mörkhyad?

    Jag kan hålla med om att Italien är mer rakt när det gäller att diskutera vissa saker, och man ska inte sopa viktiga ämnen under mattan. Jag har ingen lösning för hur man skulle göra istället, men med tanke på Italiens historia och nuvarande politik är jag inte övertygad om att de har gått rätt väg.

    En sista kommentar. Att vara exempelvis indier i Italien är underbart, om man jämför med att vara zigenare. Jag har fått höra helt otroliga kommentarer i diskussioner om romer. Jag hoppas att detta kommer ändra sig och att syndabocken inte bara kommer bli någon annan (albaner-->rumäner+romer osv).

    Tack för ett intressant inlägg!

    SvaraRadera
  14. Bättre sent än aldrig...Det där med att du tidigare hörde om albaner och nu om rumäner är väldigt typiskt. Det finns alltid en "lägsta kast" i samhällshierarkin. Svenska fängelser var under 70-talet väldigt fulla av chilenare. Idag har dessa blivit en helt normal del av Sverige och istället är det nu kosovoalbaner osv. vi klankar ner på.

    SvaraRadera