söndag 2 januari 2011

Faraos förbannelse - Kim M Kimselius

Baksidestext:

Djupt nere i en faraos grav i nutidens Egypten händer något märkligt. Ramona lägger händerna över två hieroglyfer på gravkammarens vägg, uttalar en ramsa och i nästa stund upptäcker Theo förvånat att Ramona är försvunnen. Ramona har hamnat i ett mörkt, kallt och kusligt utrymme. Hon ångrar sitt tilltag och försöker komma tillbaka till ljuset och Theo. Men hon misslyckas. Skälvande slår Ramona armarna om sig och försöker hålla paniken borta.

Theos sökande efter Ramona för honom på en resa genom tiden, längre bort än han någonsin vågat drömma om, till cirka 1323 före Kristus födelse och farao Tutankhamons rike. En tid av makt, överflödande rikedom och intriger. Där väntar många fler faror än Tutankhamons förbannelse på Theo och Ramona.

Faraos förbannelse av Kim M Kimselius är egentligen en barn- och undomsbok, men jag är lite barnslig av mig och gillar såna böcker också, särskilt såna här som på ett riktigt sätt berättar om en historisk händelse eller epok. Jag vet att Kim lägger ner mycket tid och energi på att lära sig så mycket som möjligt om det hon skriver om och det lyser igenom i berättelsen. Alla historiska händelser och företeelser är riktiga, det blir lite som en historiebok fast i ett mycket roligare format. I slutet av boken finns dessutom en faktadel, som jag kan rekommendera att man kikar i innan man läser boken.

Boken blir spännande redan på dom första sidorna och det blir lätt att man "ska bara" läsa ett kapitel till... och ett till... för att man vill veta hur Theo och Ramona ska lösa dom knipor som dom hamnar i.

Kan varmt rekommendera den här boken till er som har barnasinnet i behåll, till er som på ett lättsamt sätt vill lära sig lite mer om Egypten och till er som har vetgiriga barn.

Kim bloggar om sitt liv och sitt skrivande här, och här hittar ni hennes hemsida med information om alla hennes böcker.

2 kommentarer:

  1. Tack Helena för dina fina ord om min bok! Jag blir jätteglad! Du har gett mig en mycket bra inledning på det nya året. Tack! Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Kan kanske vara något för storklimpen om nått år.
    Kram

    SvaraRadera