söndag 8 juli 2012

Fåglar


Tema 70 Fåglar
Bild 190 av 366

3 kommentarer:

  1. Hej.
    Tycker du har en underbar
    blogg med härliga bilder
    och tolkningar på din blogg.
    Tråkigt att din dotter inte mår
    så bra just nu, hoppas hon snart mår bättre.

    Själv jobbar jag som personlig assistent
    till en flerfunktionshindrad ungdom
    som har ett syndrom som gör att h*n sitter
    i rullstol, inget tal och har grav epilepsi.
    Det är tufft att se när kramperna kommer
    men man blir van och handskas med det med lugn.
    Idag vet vi som känner personen väl, vilka miljöer och aktiviteter som kan framkalla kramperna och att till och med förändring i lufttrycket ute ofta kan orsaka det.
    Alltför stimmiga miljöer som ger för mycket
    intryck måste vi undvika.
    Hoppas det är tillfälligt eller att de hittar
    en medicinering som passar henne.

    Tänker på er fast jag inte känner er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen!
      Clara har haft ett sånt anfall tidigare, men inte alls så kraftigt. Båda gångerna har varit efter en dag på sjukhuset i Messina med kontroller. Det du skriver om utlösande faktorer har jag funderat över. Jag tror att dessa dagar är ganska stressande för så små barn och har funderat över om det har samband med "kriserna".

      Radera
    2. Det är iallafall en bra kunskap att ha i bakhuvet.
      Om det är så, kan man ju hjälpa henne att kanske
      fixa det lite lugnare runt henne före och efter.
      Om det skulle visa sig att hon skulle ha EP så finns
      det bra mediciner, både i förebyggande syfte och vid
      långvarig kramp.
      De barn och ungdomar med EP jag har runt mig dagligen
      i mitt jobb lever ett minst lika bra liv som alla andra,
      om inte bättre....
      man behöver ta lite mer hänsyn, man lär sig se
      när de blir "sprakiga" och får då dämpa leken
      eller byta rum en stund så bryts det oftast.
      Den jag jobbar med kan ibland få en tom blick
      innan det börjar, då sätter vi handen lite lätt
      framför ögonen och "bryter " signalerna,
      oftast hjälper det. Ibland blir blir kroppen
      "sprakig" , kroppen skakar liksom. Då tar vi i
      händerna och stryker över handledens ovansida
      en stund, för att bryta och kanske lugna.
      Ja, det var lite tips men naturligtvis
      är ju sånt individuellt och ni kommer att
      hitta sånt som passar henne.
      Lycka till

      Radera