tisdag 21 oktober 2014

Fortsatt dålig och första föräldramötet


Clara är kvar på sjukhuset och kommer antagligen vara kvar minst en dag till. Hela dagen igår gick utan varken kräk eller diarre, men på kvällen kom det båda vägarna.... Trots ungefär ett dygn med dropp så var hon redan innan fortfarande väldigt svag.
Blodproverna som togs igår morse visar inget annat än lågt blodsocker.

Igår var jag på det första föräldramötet. Vi hade fått brev innan med tiderna. Det skulle börja 16.30 och avslutas kl 19.30
I båda klasserna var det otroligt låg närvaro. Bara 5-6 föräldrar. Inget annat avhandlades än vem som ska röstas fram som klassförälder. I Matildes klass föll den lotten på mig. Av dom 5 närvarande mammorna var vi bara två föräldrar till dom små barnen, och man tyckte inte att det var lönt att välja en mamma till en femåring eftersom dom försvinner till lågstadiet nästa år...
Den andra mamman tvärvägrade...

Röstningen tas väldigt seriöst här. Det fanns röstlängder, röstkort och små urnor i papp utskickade från skolkontoret. Det måste finnas 3 föräldrar på plats som övervakare... Alla andra mammor hade en massa viktiga saker för sig så att dom var tvungna att åka iväg så fort dom röstat, utom jag då... och 2 lärare som har barn i dom andra klasserna...
Så där satt jag kvar till halv åtta tillsammans med några lärare... Många föräldrar kom senare, röstade och försvann...

Själv tycker jag att det är en viktig del i min roll som förälder att försöka vara så delaktig som möjligt i barnens skolgång, men det tycker tydligen inte så många andra...

6 kommentarer:

  1. Men jösses vad dåligt av dem att inte dyka upp! Att man inte vill ta på sig rollen som klassförälder förstår jag, men att inte ens komma...

    SvaraRadera
  2. Ååh vad skönt med någon som förstår. !!
    Jag fasar för första magsjukan, det låter inte allt roligt..
    Vad dåligt at de andra föräldrarna, jag tänker som du. Jag kommer vilja vara så delaktig som det bara går när barnen börjar på dagis/skolan!

    SvaraRadera
  3. Oj oj, det låter väldigt rörigt. Så ofta är ju inte dessa möten så att man inte kan ta sig den tiden för sina barn tycke man!

    SvaraRadera
  4. Är det inte ofta så att många inte vill vara med på sånt? Våra barn går på en friskola så då får vi ställa upp lite mer. Känns både roligt och bra, man får ju en lite mer inblick på vad som händer och sker ..

    Hoppas lillgumman krya på sig <3

    SvaraRadera
  5. Det är oftast samma föräldrar som ställer upp och påtar sig rollen som klassförälder. Hittills har vi löst det på frivillig väg men i värsta fall får det bli enligt klasslistan! Klart det är viktigt att engagera sig så all heder åt dig!

    SvaraRadera
  6. Lillagumman då som gått och blivit så sjuk att hon behövde komma in till sjukhus. Hoppas hon kryar på sig snabbt.
    Jadu det där med klassförälder har jag gått igenom. I en klass med 60 barn hoppas man ju att några fler är engagerade. Vi var 5 aktiva. Men oj så mycket vi gjort för barnen. Och vad sa de andra föräldrarna om det när de flyttade upp till mellanstadiet? Ja inte ens ett tack. Vi hörde istället klagomål, att klassföräldrarna bara var ute efter pengar för egen vinning osv. Jo men tjena. För vi åkte till Ullared och shoppade för barnens pengar förstår ni. Att vi anordnade saker för barnen, ställde upp fredagkvällar med disco osv det gjorde vi bara för vår egen skull, jovisst! Ja jag blev så less på allt så jag tyckte jag gjort mitt och hoppade av. Sen har jag inte hört nåt från de som fortsatt så intresset har väl lagts på is. Jag tycker jag gör mer för min son nu än att göra massor för alla barn, så mycket att min egen son glömdes bort mitt i allt.

    SvaraRadera