lördag 11 juli 2015

Kalaset


Igår var Clara bjuden på kalas. En av hennes kompisar från dagis fyllde år. När vi kom dit frågade mamman varför jag inte tagit med Matilde, hon trodde att jag tog för givet att även hon var välkommen. Det är ganska vanligt här att även syskonen hänger med på kalasen. Nåja, det skadar inte att barnen får göra något på egen hand ibland också, utan den andra.
Vi åkte dit lite senare, för jag vet att Clara inte klarar av att vara kvar tills kalaset är slut. Igår var vi kvar tills presenterna var öppnade, men åkte hem innan det blev tårta, för då var hon helt slut.

Kalaset var i kyrkans lokaler, som även har dagisverksamhet, sommarskola och eftermiddagsaktiviteter under skolåret. När vi kom dit var hoppborgen uppblåst och Clara drog såklart direkt dit. Personalen som jobbar med barnen där i kyrkan var jättebra. Clara kan inte vara i hoppborgen själv, men damen som passade sa direkt att jag går in med henne, varför ska alla andra få leka där men inte hon?
Efter hoppborgen var det lite organiserade lekar och efter det blev det lite mat. Efter det gick alla barnen in och lekte i bollhavet som finns inomhus. Jag fick ta ut Clara därifrån efter en stund dock för det blev alldeles för varmt för henne.
Sen var vi med och hejjade när födelsedagsbarnet öppnade sina presenter och sen åkte vi hem. Väl hemma fick det bli en flaska välling, blöjbyte och direkt i säng. Nu klockan 7 sover hon fortfarande som en stock... hon brukar vakna vid 6 annars :)

Mammorna i Claras klass är alla hemskt söta och en berättade att hennes son hade pratat hela eftermiddagen om att "Claretta" också skulle komma på kalaset :)
Nu känner jag mig lite osäker på om vi verkligen ska byta klass... Visst, många av barnen bryr sig inte så mycket om Clara, låter henne vara... medans andra söker hennes uppmärksamhet...  På ett sätt är det kanske bättre att hon är kvar i samma klass, för den ändras ju inte så som Matildes gör.
I och med att dom har äldre barn i Matildes klass så kommer det ju nya barn nu efter sommarlovet, och jag antar att det blir så nästa år också...  medans i Claras klass så förblir det oförändrat... 

Beslutsångest deluxe....


5 kommentarer:

  1. Å så svårt med beslut. Gäller att lyssna riktigt noga inåt och följa magkänslan, lättare sagt än gjort.
    Så mysigt med kalas och hoppborg.

    SvaraRadera
  2. Vad kul med kalas! Och att hon kunde vara med och leka. Svårt val med skolan, men du ska nog se att ni kommer på den bästa lösningen...

    SvaraRadera
  3. Vissa saker tål att tänka på mer än en gång...

    SvaraRadera
  4. Å men mysigt att gå på kalas en söndag:)!

    Viktigt med skola.
    Jag tycker det är viktigt med mina barns kompisar, tycker man kan gå lite på det faktiskt!

    Lycka till!
    Kram fina du♥

    SvaraRadera
  5. Mysigt med kalas ❤️ Men förstår ditt grubblande, du får göra en lista med för och nackdelar med ett klassbyte och se vilken lista som blir längst.., kram!

    SvaraRadera