söndag 31 augusti 2008

Fototriss - Jubileum

Den här veckan firar Fototriss jubileum, och vi får välja vilket tema vi vill från de första tio veckorna i Fototriss än så länge ganska unga liv. Eftersom jag var på en super-duper-bra konsert i torsdags så får det bli två teman i ett.... Bilderna föreställer den grekiska teatern i Taormina (en byggnad), en fantastisk plats i många avseenden, så även för konserter av alla de slag.

Här byggs scenen upp, och man har en fantastisk utsikt över bukten och över Etna, särskilt om Etna råkar befinna sig i utbrott....

Läktaren var fylld till sista platsen, folk stod upp längs muren längst upp, folk satt på den... kort sagt... det var så fullt som det kan bli...

En detalj....

Artisten som uppträdde heter Gianna Nannini. Gianna är enormt stor i Italien, men har också haft framgångar utanför landets gränser. Hon har en mycket speciell röst (något som sägs komma från att hennes mormor grävde ner hennes navelsträng under rosen i trädgården, det sägs ge vacker röst åt barnet...), hon är sprängfylld av energi och hon skriver mycket vackra låttexter. Att hon är fyllda 52 år kan man faktiskt inte tro när man ser henne på scenen.

Här en av låtarna som jag filmade på konserten. Den heter "Sei nell´anima" (du finns i själen)

24 kommentarer:

  1. Vi har valt samma tema, ser jag. Trevligt.
    Den den grekiska teatern i Taormina var jag och tittdade på för lite mer än 10 år sedan och tyckte den var jättefin. Och vilket läge! Kul att få se den igen på dina fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Tack för sång, älskar henne!!! Den som hade fått vara i den vackra omgivningen och upplevt detta!!!
    Erika

    SvaraRadera
  3. Jag var i Taormina för en herrans massa år sen. En underbar resa var det, otroligt vackert!

    SvaraRadera
  4. Måste komma tillbaks till Din blogg senare, låter så underbart att bo som Du gör:)

    Underbara bilder och fantastisk musik bjuder Du på idag i ett gråmulet småkyligt Sverige.

    Kommer åter!

    Kramen //annette

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    I Taormina har jag varit åtskilliga gånger. Min dotter är gift och bosatt på Sicilien. Hon bor i Gaggi sedan 25 år tillbaka. Jobbar på ett stort hotell i Giardini/Naxos och driver även ett litet lägenhetshotell tillsammans med sin man. http://villacitrus.com

    Jag har kollat på massor av dina bilder och videos från Sicilien och det var jätteroligt.

    Är det ok om jag länkar till din blogg?

    MVH/Ingrid

    SvaraRadera
  6. Underbara Gianna Nannini, en artist som jag alltid gillat.. fin musik o vackra bilder:-)
    Tjingeling från ett sydhörn i Skåneland

    SvaraRadera
  7. Fina bilder på en underbar plats. :)
    Gianna kan verkligen sjunga så jag förstår att det var fullsatt till brisningsgränsen.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina bilder i din Fototriss! Häftigt att få uppleva en konsert där! Ha det så bra!

    SvaraRadera
  9. 52?! Nej det trodde jag inte.. ;-)

    SvaraRadera
  10. Fint! roligt med den lilla berättelsen om navelsträngen:) Den tjejen sjunger bra!

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder och en underbar röst, tack för att du bjöd oss på detta!
    Hälsningar E-L

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar upplevelse det måste vara att sitta där och bara "ta in" härligheten!
    Du skriver så fint, så jag känner att jag var där!!!!!!
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder och tolkning på temat.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  14. Verkligen vackra bilder! Jag förstår att det måste varit häftig att se den konserten! Jag älskar italienska musik!

    SvaraRadera
  15. Och nu har jag njutit!

    SvaraRadera
  16. helt underbara fina bilder och sången oxå...Vad roligt att få se Gianna Nannini!
    Kramis lilalili

    SvaraRadera
  17. Jättefina bilder, framförallt den första! Gianna Nannini gillar jag också! Men det är sällan man hör henne nu så tack för musiken också.
    Ha det bra! Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Fina bilder. :o)
    Det kan verkligen bära en länge när man varit på en trevlig grej som en konsert man gillar.

    SvaraRadera
  19. Och plötsligt längtar jag tillbaka till Cefalú.

    SvaraRadera
  20. Fina bilder, skulle gärna se en koncert där.
    mvh åsa

    SvaraRadera
  21. jag gillar bild 1 bäst.. glömde jag skriva
    åsa

    SvaraRadera
  22. Vad härligt val du har gjort! Det låter som en fantastisk plats att avnjuta en konsert.

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  23. Ja, härlig arena! Fina foton, skulle gärna sitta där igen på en filt och uppleva något skoj, varför inte den italienska sångerska du såg där ;-) Själv har jag sett Hamlet och hört modern klassisk musik, med harpa och slagverk. Hade inte blivit förvånad om vare sig greker från förr eller romerska krigare plötsligt stormat scenen. Det skulle bara kännas rätt :-)
    Av dina fina bilder blir det första som vinner mitt tycke. Snyggt när man genom ruinen ser Nakos (är det väl?) och även Etna uppe till höger.
    Jo, visst tog det tid att få ihop ryggtavlan (var med under en tågluff, blev kvar först på hösten, hemma)

    SvaraRadera