söndag 12 oktober 2008

Första "presenten"...

Häromdagen fick vi den första "presenten" till bebisen. Det kanske kan tyckas lite tidigt, men det finns en förklaring... Våra vänner fick tvillingar för snart ett år sedan och redan långt innan jag blev gravid sade de att vi skulle få en av varje när det blir dags. Till saken hör att vännerna bor i lägenhet och här på Sicilien ingår inte en massa förrådsutrymmen och sådant som vi ofta har i Sverige, utan man måste förvara allting inne i lägenheten. När nu tvillingarna växer ur än det ena än det andra blir det lite problem med var man ska göra av allting... Det är ju två av allt och sådana här saker är ganska skrymmande, så C frågade om jag hade något emot att ta hem den här redan nu, och det hade jag inte eftersom jag inte är särskilt vidskeplig av mig (här är det många som tror att det betyder otur att få/skaffa saker till barnet för tidigt, jag har ju dessutom kvar saker sen förra gången och jag tror verkligen inte att det har någon inverkan på huruvida graviditeten slutar lyckligt eller ej...). Vi har ju gott om plats att stuva undan saker på, så nu är den ordentligt nerpackad och undanstoppad på övervåningen.

4 kommentarer:

  1. Vad bra att ha vänner att få saker ifrån! Vi ska satsa mycket på second hand hade vi tänkt så vi kanske ska förhöra oss bland vänner med barn :)
    Visst är det mycket "ska" och "ska inte" när man är gravid. Särskilt i tidigt skede. Jag är inte heller mycket för skrock.

    SvaraRadera
  2. det är ju verkligen bra tycker jag när man kan ärva.. allt kostar ju så himla mycket så man ska vara glad om man har nån som vill ge en saker. här har man heller inga förråd tyvärr.. allt finns inne i lägenheten.. fin liten gungstol förresten.. ;-)

    SvaraRadera
  3. Vidskeplig!? I vissa fall kanske.

    T ex går jag inte gärna under en steg men mest för att det kan ramla ner saker i huvet på mig ; )

    Men när det gäller babysaker tror jag absolut inte att det inverkar. Jag skulle snarare tycka det är konstigt om man inga saker köper... som om det inte är ngt där inne innan den lilla/e kommer ut. Och vem orkar rusa omkring och shoppa/inreda då!??!?

    Gratis är bäst och kan man dessutom återanvända något som annars antagligen skulle förkastas ännu bättre.

    Samla du på dig allt du kan säger jag ; )

    SvaraRadera