söndag 12 oktober 2008

Fototriss - Spetsigt



Maria Ss Immacolata i Giardini NaxosSicilien kallas i folkmun för La Chiesa alla Punta, vilket ungefär betyder kyrkan med den spetsiga toppen. Kyrkans topp är väldigt hög, och man kan i stort sett se den var i Giardini Naxos man än befinner sig. Det kan man ju tycka vara ett bra riktmärke, men personligen gillar jag den inte alls, då den sticker ut allt för mycket. Arkitekturen smälter liksom inte in med allt det som finns runt omkring. Kyrkan byggdes på 60-talet, och nya kyrkor är inte särskilt intressanta i mitt tycke. De har ingen historia och den moderna inredningen ger inte alls samma känsla av att befinna sig i ett heligt rum som inredningen i en äldre kyrka gör. Det känns kalt och avskalat här inne och det är väldigt högt i tak. Just vid mitt besök är det nära till jul och en stor del av ytan bredvid altaret upptas av en enorm julkrubba, och då talar vi inte bara om det lilla stallet, utan en hel by har byggts upp med djur, människor, lampor och massor av små detaljer. Det syns att det ligger otroligt mycket arbete bakom. I övrigt finns det inte mycket dekorationer i kyrkan, två statyer, en majolika-tavla och så de klassiska 13 stationerna från "Via Dolorosa", Jesus väg till korset. Men även dessa är av modernt snitt och ganska små. Dessutom är de placerade så högt upp på väggen att det är svårt att ta sig en närmare titt på dem.
Om man är intresserad av modern kyrko-arkitektur kan det kanske vara värt ett besök här, men är det det klassiska katolska man är ute efter ska man besöka vilken annan av byns kyrkor som helst.


15 kommentarer:

  1. Det blåa lyser så fint i sista bilden ;O)

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder alla tre, svårt välja favorit, men det får bli den sista.

    Kram //annette

    SvaraRadera
  3. Snygga foto! Röstar på ettan!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Jättevackra foton! Svårt val men det blir nog nr 2 i alla fall! Har ni det ff varmt på citronodlingen? Må så gott i veckan!!

    SvaraRadera
  5. Fina bilder. Trean får mitt pris.

    SvaraRadera
  6. Kul med berättelse också. jag röstar på trean.

    SvaraRadera
  7. Tack för ännu ett besök i din hemtrakter! Vackra bilder och interessant text. Jag håller med dig angående kyrkorna att de är mera fascinerande när de är gamla. Då sätts fantasien igång...
    Men jag tycker också att moderna arkitektur kan vara oerhört spännande men alls inte vacker alla gånger.
    Ha en skön söndag! Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Pennkyrkan har jag varit i flera gånger. Och tagit en hel del foton. Jag tycker att den är riktigt vacker, så jag håller inte helt med dig.

    En väldigt trevlig tolkning av dagens tema är det i alla fall och en intressant berättelse om kyrkan.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  9. Fina bilder alla tre. Svårt att välja en men nummer tre med himlen blir favorit.
    Kramis

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder. Svårt att välja en, men det får nog bli tvåan ändå.
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  11. Jag kan hålla med om att den verkar bryta av mot omgivningarna. Men som landmärke fungerar den lika bra som en gång Kockumskranen gjorde i Malmö. :-)

    SvaraRadera
  12. Vackra foton alla tre:-) Verkar vara mycket vackert där du sätter ner dina fötter.. Citronodling, bara det låter ljuvligt:-)

    SvaraRadera
  13. hey!! ja tappade bort din andra blogg, som ja skulle vilja följa med på. kan man få länken? :) kram till dig!

    SvaraRadera
  14. Hej vännen
    Håller verkligen med dig. Har aldrig gillat kyrkan. Den sticker ut i sin arkitektur så det verkligen skriker. Stor och klumpig är den oxå där den står.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Lustig kyrka... är den godkänd av påven? För modern kanske? Av de tre väljer jag första, skoj med palmerna och lite små vardagsprylar som syns på bilden.

    SvaraRadera