söndag 8 februari 2009

Fototriss - Doft/Lukt

Den här veckan handlar fototrissen om doft/lukt. De här bilderna är tagna på ön Vulcano, en av de eoliska öarna strax utanför Siciliens kust.
Här finns det fortfarande vulkanisk aktivitet, som gör att det strax nedanför vulkanens fot bubblar och pyser i havet. Det finns ett lerbad här som ska vara väldigt nyttigt, det luktar RIKTIGT, RIKTIGT illa...
Men vill man vara fin får man lida pin....

Öns brygga med den mäktiga vulkanen i bakgrunden. Redan här börjar man ana en svag odör...

Jag framför lerbadet. Det luktar sura ägg och man är inte riktigt säker på om man verkligen vill bli 20 år yngre och fri från diverse sjukdomar som psoriasis, ledbesvär och mycket annat som utlovas.....

Lerbadet i hela sin härlighet. Inte nog med att det luktar ruttna ägg på hela den här delen av ön, om man badar får man räkna med att gå omkring med en svag doft av sulfit på huden i flera dagar efteråt...

Uppdatering: Jodå, jag badade... men jag gör inte om det... ;o)

Fler fototrissare hittar ni här

32 kommentarer:

  1. Fy, usch, tvi vale. Det stinker verkligen där. Men jag tycker det är något man måste uppleva en gång i sitt liv och då menar jag bara en gång :o)

    SvaraRadera
  2. Spännande bilder! Kan nog tänka mig att det stinker rätt illa. Hjälper det då? Så man vet om man ska "offra sig" *ler*

    SvaraRadera
  3. Odören är skönt att slippa men din första bild är underbart vacker!
    Hoppas din söndag blir skön! Kramis

    SvaraRadera
  4. usch kan tänka mig hur det luktar.. blääää Fina bilder favoriten blir andra kortet

    SvaraRadera
  5. Jag kan tänka mig hur det luktar. När jag var liten fanns ett pappersbruk i min by. Varje torsdag släppte de ut sulfit eller var det sulfat i en mesdamm. Det stank ruttna ägg. Och doften kändes ända till Hällefors som låg fem mil bort om vindriktningen var rätt. Man kanske skulle ha badat i mesadammen, startat ett exklusivt spa där...

    SvaraRadera
  6. Så kul bilder.
    Klart man måste prova. Men bara en gång...
    Vågade du?
    Kram Synne.

    SvaraRadera
  7. Häftiga bilder!! Kan riktigt känna doften! Blir lite nyfiken på om du tog ett dopp?! Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder...kan tänka mig att det stinker. När jag var yngre brukade jag tillbringa en del lov i Husum hemma hos vänner. Där ligger MoDo's pappersbruk och stanken av sulfat var fruktansvärd. De som bodde där påstod att man blev van efter ett tag, men jag hade svårt att tro det. varje morgon när jag vaknade var det nämligen likadant...en shockartad konfrontation med den stinkande verkligheten.
    Kram ☺

    SvaraRadera
  9. Vad är det man säger."ska man vara fin..får man lida pin" Nä fy vilka odörer...men bra bilder / ha en bra dag

    SvaraRadera
  10. Med den rubriken hade jag annars väntat mig apelsin blom och magnolia från dina breddgrader :)
    Så det var en oväntad med rolig vinkling på temat! Du beskriver verkligen så man kan ryser vid tanken på den hemska lukten!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  11. Usch då det var ju inget mysbad direkt, men kul att se! Milla

    SvaraRadera
  12. Dina bilder är ju riktigt doft rika idag, låter riktigt spännande. Ha det bra

    SvaraRadera
  13. Första bilden är jättefina. Svårt att tänka sig att det stinker där :)

    SvaraRadera
  14. Hi, hi, gå runt och lukta ruttna ägg i flera dagar, tror jag står över. Men fin tolkning, klart annorlunda och vackra foton :-) Första med grottan i berget och bryggan är vackert. Gillar det tredje fotot med lergropen och alla som vill må bra och får lida pin, luktmässigt. Märkte du av någon helande kraft från leran?

    SvaraRadera
  15. Vulcano har vi ännu kvar att besöka, få se om det blir av någon gång, men jag har lerbadat i Turkiet och det var en upplevelse det också.

    Ha en skön söndag! /Ingrid

    SvaraRadera
  16. Ska till Sicilien i sommar! Får se om vi hamnar där mitt i dofterna då!

    SvaraRadera
  17. usch.. jag kan riktigt se hur det luktar..

    SvaraRadera
  18. Häftigt när det bubblar och har sig sådär. Kan känna lukten när jag ser bilderna :-) Jobbar på hotell här på vulkanön. Vet inte hur många gånger jag råkat ut för att folk vill byta rum för att det är fel på just deras dusch och man får förklara att allt varmvatten luktar sulfit. En gång hade vi arga tyskar som trodde vi möblerat om i hotellet på natten när det var jordbävning :-)

    SvaraRadera
  19. hihi, jag förstår precis vad du menar med att lukten sitter kvar i flera dagar efteråt! Det luktar hemskt :)

    Kram

    SvaraRadera
  20. det ser fint ut och inte utan att man är tacksam att slippa dofterna.

    SvaraRadera
  21. Fina bilder! Jag hoppas doppet i leran var värt det =)

    SvaraRadera
  22. Härliga bilder! Får mig att längta till stränderna i Thailand. Är glad att man slipper stinkande vatten där..Borde nog prova lerbadet nån gång :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  23. Ser jättehärligt ut. Men man kanske inte gör det varje dag som du beskriver det ;)

    SvaraRadera
  24. Man kanske blir tjugo år yngre av chocken?!

    :-)

    SvaraRadera
  25. Morrn.
    "Ska man vara fin, så får man lida pin"

    Kul bilder, synd att man inte kan känna lukten.
    På en lite ö bredvid Santorini så "kör" med samma
    medicin....
    Ha de bra
    Hasse

    SvaraRadera
  26. Dofter är värda sitt pris - och minnen består i hög gradav doft.

    Lerbadet!

    SvaraRadera
  27. Urk. Kul tolkning!
    Bor de folk nära stanken?

    Å att man luktar flera dagar... jag hade inte stått ut. ;o) Men varmt ser det ut på bilderna. Det lockar i ett -20 -gradigt Alaska.

    Undrar vad jag nu skall hitta på till veckans Fototriss. Dofter... Hmmm.

    SvaraRadera
  28. Bra val av dofter/stanker:) Hur var det...kände du någon skillnad före och efter? Friskare, piggare??
    Kanske är det som här att folk tror på mycket sånt som vi inte alls litar på i Sverige.Här verkar man ha en övertro på läkare och mediciner. Minsta lilla förkylning ska medicineras bort...
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  29. Vilka spännande bilder!

    SvaraRadera
  30. Hej !!!!
    Ja,jag har då aldrig badat "lerbad."....fast jag bott här i 18 år...det finns ju ganska nära Rom också.....fast kanske borde jag prova nån gång......får väl svepa in mig i Chanel .....femman...hi,hi....
    Ha det bra,
    Kram,
    Monica i Rom

    SvaraRadera
  31. Första bilden var härlig tills jag läste bildkommentaren. Huh. Och ruttna ägg? Hjälp. Men vackert var det :)

    SvaraRadera
  32. Vackra doftbilder. Jag har själv känt den där doften av ruttna ägg från underjordiska heta källor på Island.

    SvaraRadera