måndag 2 februari 2009

Sevärt - Byggnad

Palazzo Corvajo, Taormina

Palazzo Corvaja byggdes på medeltiden, som en tillbyggnad till ett arabiskt försvarstorn.
Entren till innergården är i gotisk stil och ut mot torget finns eleganta 3-bågade fönster.
Ursprungligen byggt för att kunna ta emot viktiga politiker. 1411 höll det sicilianska parlamentet möte här.
Idag hyser byggnaden stadens turistinformation på bottenvåningen och ett museum en trappa upp.

Fler som deltar i trivagos veckotema sevärt hittar du här

13 kommentarer:

  1. Nu har alkolisten Eva fått för mycket rosa bubbel mellan öronen igen (fast det är troligen permanent). Gå in på Sandbarnets blogg så får ni se!!

    SvaraRadera
  2. Hej !!!!!
    Vilken fin bild..........
    Och vad intressant att få vta lite fakta.......
    Måte nog ta mig dit........blir mer o mer sugen sedan jag börat läs din blogg.....har bara varit en gång på Sicilien.....men många år sedan nu.....och vi var vid havet.....städerna blåste vi iksom bara igenom........
    Skönt att få ordning på duschen.......lite jobb kvar har du ju, men det "värsta" är ju över.......
    H en bra dag,
    Kram,
    Monica i Rom

    SvaraRadera
  3. Kul att se hur det går med badrumsbygget! Men såg tyvärr att den där Eva varit framme igen! Hur orkar hon?! Försök att inte bry dig om henne. Hon har nog bara allvarliga problem med sig själv!

    Jag längtar till att besöka ditt Sicilien. Det verkar finnas så mycket att se!

    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  4. Fin bild som vanligt! Fick ett påhopp med anledning av min kommentar igår. Kan tyvärr inte besvara kommentaren, då den är totalt obegriplig. Vill inte besvara kommentaren, då den är helt oväsentlig. Hoppas att ingen annan kommer att besvara den kommentaren, eller senare kommentarer, då det finns mycket roligare saker att göra, och läsa.
    Däremot vill jag ge en stor kram till Pysen, som står ut med att få sin blogg nersölad på det här viset. Varför tog du bort kommentarkontrollen?
    Kram ☺

    SvaraRadera
  5. Segsliten: För att jag trodde att vissa personer hade fattat att de inte var önskade här längre, men ack, så fel man kan ha ibland...
    Eftersom jag fortfarande är kvar här på den isolerade citronodlingen med en man som är så hemsk, så hemsk efter FEM (!?!?!) år är det kanske som en vän sa: Jag är troligen inlåst eftersom jag fortfarande inte har tagit mig härifrån trots att jag uppenbarligen lever i misär.... Dessutom måste jag vara hjärntvättad att TRO att jag har det bra...

    SvaraRadera
  6. ja ett besök på Sicilien är verkligen något som jag måste göra.. det finns ju massor av vackert där.. :-)

    SvaraRadera
  7. Ja du Eva!
    Jag har verkligen försökt reda ut var jag ska börja i denna sophög som du villigt sprider över världen. Bara så där i förbigående kan jag ju nämna att sådan verksamhet är straffbar.
    Men låt oss börja från början (det blir troligen långt men det nog nödvändigt).
    Jag har förstått att du har problem med att klara av enkla instruktioner som recept på rödvinsmarinerad kalvhjärna, nu var det ju inte din egen hjärna du skulle rödvinsmarinera så någonstans har det gått fel.
    För många år sedan var det en stor debatt i Sverige huruvida man skulle avveckla psykvården eller inte, jag och mängder av både lekmän och experter avrådde å det bestämdaste eftersom vi var kapabla att bedöma följderna av ett sådant förfarande.
    Vanligtvis jublar man ju när man ser att man hade rätt, men i detta fall blir man bara beklämd, hade nu makthavarna lyssnat den gången så hade jag inte behövt skriva detta inlägg.
    Nu är det ju inte Pysens bloggvänner som är Puckon i den här soppan, vad jag läst hittills så finns det bara ett stort PUCKO, en idiot som saknar varje spår av intelligens.
    För att Pysens vänner inte ska behöva sväva i okunskap om hur du har och framlever ditt liv ska jag stå till tjänst med en del insidesinformation.
    Jag kan börja med att berätta att jag har vari i Giardini Naxos mer än en gång.
    Det var ju väldigt synd att dom inte behöll dej på psyket för gott när du blev hämtad från Villa Pamar efter det att du fick ett jättepsykbryt och var oerhört besvärlig, var det efter det att den lyckligt gifta Angelo Famá bett dig dra någon annan stans.
    Numera är ju Angelo skild, huruvida lyckligt eller ej har vi inte diskuterat men det känns som om lilla Eva kan ha bidragigt till skilsmässan genom att villigt sära på benen.
    Sen har det visst inte fungerat så bra med Angelo (har man kämpat för något man vill ha i så många år och inte fått vad man vill så kanske man skulle släppa taget).
    Jag antar att det är därför du bor hemma hos Franco (Anne-Lies suput till man) när Anne-Lie och barnen är i Sverige. Eftersom han har ett stort sexbehov behöver du kanske inte städa där för att få ett ligg, det du skrev om att du också städar på Sicilien antar jag var hemma hos Angelo för att få ett ligg där som betalning.
    Jag vill ta tillfället i akt och berätta att både jag och min fru känner Pysen och Peppa mycket väl och vi kan försäkra att pysen inte är någon skurande italiensk kärring vilket vi vet att den absolut största delen av Italiens unga kvinnor inte heller är, dom allra flesta är välutbildade och intelligenta och har bra jobb som dom trivs med så även pysen. Vi är också absolut säkra på att Peppe inte är någon knarkare. Har du sett honom knarka genom dina egna drogdimmor i så fall finns det ingen anledning att ta det på allvar. Det är en mycket allvarlig beskyllning du kastar ur dej, jag hoppas verkligen för din egen skull att du har ordentligt på fötterna, annars kommer du att få problem.
    Jag tycker samtidigt synd om dej och vill varna dej för att sätta din fot på Sicilien, det kan efter detta inte vara hälsosamt.
    Jag antar att tanten du hyrt lägenheten i Giardini av har behov av hyrespengarna vilket hon inte fått under ett antal år, hur fan kan man bygga både det ena och det andra i Afrika och skita i att betala sina skulder till folk man känner?
    Anledningen till att vi inte setts i Giardini är att vi har oerhört lojala kompisar där, Romeo och andra bar och restaurangfolk ringde alltid och varnade när du satt på deras ställen så vi slapp komma i närheten av dej.
    Du skryter om dina resor och då är det kanske läge att citera Hasse & Tage`s ”en spik i foten”.
    Vi har faktiskt rest en del och det verkar som att Pysens vänner inte heller sitter ner på häcken och åldras i förtid.
    Gumman och jag har besökt någonstans mellan tjugofem till trettio länder om man gör ett hastigt överslag och då har vi inte räknat in de Nordiska länderna.
    Sex och fylleorgier på Östersjön går ju inte att addera till gjorda resor, men det är ju så man gör när det är lite tunt i beskrivningen av sej själv.
    Jag är allvarligt oroad över att du jobbar som personlig assistent så jag måste nog ha ett samtal med Märsta kommun .
    Har jag fått rätt uppgifter? Är det du som är Eva Johanna Grahn och bor på Satunavägen 16 B i Märsta Född 1967-11-12?
    Det vore ju hemskt tråkigt om jag informerar kommunen om fel person.
    Någon kär hälsning kostar jag inte på dig!

    SvaraRadera
  8. hej advokaten,om du läst mitt inlägg innan på förra bloggilägget ser du att detta var tänkt att vara det sista inlägget,,,ngn kär hälsning behöver jag inte,allra minst från dej,,visst var det taskigt att kalla somliga för knarkare i bloggen kankse,(ursäkta),,men kika på birgittas rubriker om alkolisten eva,,,jag bryr mej inte om dessa kommenater men vill poängtera att dessa ord varken är bättre eller sämre än mina,,samesame!jag antar att Birgitta är pysens mor o har förståelse för kommenataren pga det,,,det var väl allt ,,

    SvaraRadera
  9. just det ja,,,glömde att säga att OM avokaten är advokat in the real world borde han inte förtala folk själv öppet i en blogg -on the net,,,man kan "gräva sin egen grav",,,bara ett tips,,

    SvaraRadera
  10. Vilken underbar byggnad. Gillar verkligen dörren, antar att det är en dörr iaf, det i slutet av trappan. Kul med en liten rundvandring på platser man aldrig själv har besökt.

    SvaraRadera
  11. Hej !!! Jag har halkat in här på en litet bananskal, men vilken fantastisk fotograf du är !!! sen är det ju så ledsamt att man hittar sådana där som inte gör annat än klankar ner på andra det gör ju en sååå ledsen om inte minst för dina vägnar!!! Jag läste på din fina blogg att du vart eller om du nu fortfarande är det har jag inte förstått varit reseledare på gran canaria på Bahia!! Jag har precis nu i dagarna bokat in familjen dit en vecka innan påsk ska bli spännande !

    SvaraRadera
  12. Kul att få se dina fina bilder från Sicilien. Stå på dig. du har rätt att leva och bo var och hur du vill !
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker byggnad. Påminner lite om "min" amfiteater i Kroatien.

    Jag ser att det finns en hel del andra inlägg som inte borde finnas på ett inlägg om sevärdheter, jag har inte läst mer och vet inte vad allt handlar om men det är då inte någon sevärd läsning. Sådant hoppar jag gärna över. Det går att radera kommentarer och stoppa vissa från att skriva inlägg.

    /Margareta G

    SvaraRadera