tisdag 3 mars 2009

31 Veckor

Nu har vi väntat i 31 veckor och det känns som att det var i förrgår som det var ungefär ett halvår kvar till beräknat förlossningsdatum och nu är det bara 9 veckor kvar, 64 dagar enligt räknaren...
Tiden går otroligt långsamt just nu samtidigt som det börjar bli lite skräckblandad förtjusning över det hela...
Om bara drygt 2 månader är det meningen att vi ska vara tre, att det ska finnas ett litet, litet knyte här som är helt beroende av oss. Hjälp! :o) Finns det någon snabbkurs man kan gå?
I takt med att veckorna krymper ökar oron över hur relationen med svärmor ska fortlöpa... Hittills har den varit i stort sett smärtfri, hon är inte den som springer ner dörrarna och har inte lagt sig i så värst mycket även om man ofta kan märka att hon tycker att man är lite konstig... Men nu, med det första barnbarnet på väg märker man mer och mer att det kan komma att bli problem. Vi är båda ganska "testa dura" (envisa) och jag vill gärna göra ALLT på mitt sätt. Vissa saker låter jag bara bero, och låter henne hållas, (när jag blir irriterad säger Peppe: säg bara ja, ja, sen när vi är hemma gör vi som vi vill i alla fall) men andra saker är jag stenhård på och tänker inte ge mig ens en millimeter. Det gäller bland annat synen på bilbarnstolar och säkerhet.
Jag fick ju tjata en hel del på Peppe innan det blev av att vi beställde barnvagnen med tillhörande bilbarnstol och sittvagn, att jag tjatade så om det är för att jag vill vara säker på att vi har bilbarnstolen hemma när det är dags, för jag vägrar låta barnet åka ens en meter i bilen utan att sitta fast ordentligt... Vi började nästan gräla om det och jag klargjorde att om det inte finns någon bilbarnstol så blir barnet kvar på sjukhuset!

Förutom en lätt förkylning och det sedvanliga ryggontet och att man blir trött lite fortare så mår jag bara bra och det tror jag att Nicholas gör också, han rör i alla fall på sig ofta, och ibland med en riktigt kraftig rörelse, även om det inte är samma "jordbävningar" som det kunde vara för ett tag sen, han börjar ju få lite ont om plats där inne nu. I den här perioden är det vanligt att barnen vänder på sig så att de hamnar i rätt läge, det vill säga med huvudet ner och fötterna upp, men det tror jag inte Nicholas har gjort ännu, för de flesta rörelserna känner jag på sidorna av magen, om än lite högre upp på ena sidan och lite längre ner på den andra än för någon vecka sedan.. han jobbar kanske på det...

4 kommentarer:

  1. stå på dej.. säkerhet är ju viktigt. dessutom är det ju ni som är föräldrar och inte farmor.. antar det är en stooor skillnad där i Italien.. vik dej inte.. :-))

    ja nu är det sannerligen inte långt kvar.. veckorna tickar på snabbt. bra att du mår bra så här långt..

    SvaraRadera
  2. Tänk om 64 dagar är du mamma (om man nu fäljer räknaren)...

    Jag tycker du gör helt rätt som håller på säkerhet osv. Här i USA är det olagligt att köa barn i bilen utan att de sitter i bilbarnstol. Har man ingen då man åker hem från BB kan de tydligen neka en att åka.. Så olika länderna är. Vet inte hur det är i Sverige.

    Inte lätt med kulturkrockar. De som bara handskas med folk från sitt eget land fattar inte vad man får utstå som klok svensk. >;o) hehehe

    SvaraRadera
  3. Visst är det lag på att alla i bilen ska ha bälte även här? Jag tror det. Men de utnyttjas inte! Ser varje dag barn som står upp i bilarna när jag kör barnen. Det är oansvarigt av föräldrarna. Jag brukar inte vara den som propagerar för skrämselpropaganda - men i detta fallet kanske det är det enda som skulle ändra situationen här. (kollade upp cinture di sicurezza på wikipeia och det är lag även här!)

    Det är jätteviktigt tycker jag - mina barn tycker inte om att åka utan bälte för de är så vana vid att ha bälte. Bättre så tycker jag! Det är faktiskt inget svårt att spänna fast dem varje gång man hoppar in i bilen. Och hux flux, efter 5-6 år kan de själva :)

    Skönt att du mår bra!!

    SvaraRadera
  4. Men, får du inte gå någon profilaxkurs där nere i Italien? Fast jag vet ju inte om de finns kvar här... var några år sedan jag och sambon behövde dessa kurser. Minns att en del hade ändrat sig på kursen mellan våra barn (dryga två år mellan dem).
    Intressant att du upplever tiden som stillastående. Som far tycker jag tiden gick otroligt fort på slutet ;-) Må gott!

    SvaraRadera