söndag 8 mars 2009

Kvinnornas dag



Idag är det internationella kvinnodagen. Här i Italien säger man "festa delle donne", kvinnornas fest... Traditionen bjuder att männen ger en bukett med mimosa till sin älskade, och jag hade sån tur att jag fick en jag också ;o)
Jag trodde faktiskt inte att det skulle finnas någon mimosa kvar vid det här laget, den började ju blomma här redan för ungefär en månad sen (se inlägg från den 4:e februari här).
Tonvikten för denna dag verkar inte läggas så mycket på jämställdhet, även om många säkert ser det som just en dag för att uppmärksamma de orättvisor som finns i världen. De flesta verkar dock mest se det som en ursäkt för tjejerna att gå ut och roa sig på egen hand. Många restauranger och diskotek anordnar speciella tjejkvällar idag med middag, striptease och dans...
Jag minns första året som jag och Peppe bodde tillsammans... En av hans polare ringde och frågade om de skulle träffas och spela tv-spel och dricka några öl nu när de ändå hade "ledig kväll"...

-Nej, det går inte, sa Peppe, Helena ska inte ut...
- Vaddå ska inte ut?
-Nej, hon är ju svensk!

7 kommentarer:

  1. Oh, vad vackert. Själv har jag inte sett någon mimosa idag... fast jag blev ju bjuden på "finlunch" så jag ska väl inte klaga ;)

    SvaraRadera
  2. åh va fina blommor.. roligt att det firas annorlunda där men här firas det då inte. rolig kommentar där- "hon är ju svensk" hehe..

    SvaraRadera
  3. Jag har fått mimosor. och nu äntligen börjar det blomma mimosa här också. men bara början på blommningen det tar nog ett par dagar till innan de är i full blomm. Jag fick en gul primula av mina tanter i affären också. Jag gillar sättet de firar kvinnodagen på här. vist är det bra att kunna ursäkta sig med att man är svensk ibland hehe..

    SvaraRadera
  4. Ingen mimosa här heller, men helg i Selva kanske kan räknas.

    Underbara bilder i fototrissen!

    Nina, Hjalmar och Selma

    SvaraRadera
  5. haha, rolig bild på Peppe.

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder, fototrissen också!
    Jag fick mimosa av gubben på baren där jg åt frukost! Men inget firande i övrigt, det skippar jag också :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Hahahaha ja det såklart, är man svensk firar man ju inte, eller!?!? I alla fall inte med att supa skallen i bitar, vad är det för ngt speciellt firande!?!?!? Jag tänkta jag skulle ge mig ut i byn o se om det hände ngt spännande, men jag fastnade på balkongen efter en runda till trädgårdsmästeriet.

    Vilken vacker mimosa... den seden kan de gott skicka över till Spanien.

    SvaraRadera