måndag 11 maj 2009

Vilse i sjukhuskorridorerna...

(bild lånad från http://www3.unict.it/)

Idag har vi spenderat halva dagen på sjukhuset i Messina igen. Vi åkte hemifrån vid halv nio på morgonen och var hemma igen vid ett. Först skulle det tas blodprov på fastande mage, alltså ingen frukost innan avfärd. När vi väl hittat rätt ställe (det är ett stoooort sjukhus, de har en egen buss som går runt, runt mellan alla byggnader) tog det ganska lång tid innan det blev min tur att registreras. Det var massor av folk och bara en lucka öppen. Innanför luckan satt det två damer, så man fick stå där och trängas med en annan patient... Dessutom var den där lilla grunkan där man tar nummerlappar trasig, så alla nya som kom in fick tränga sig fram till luckan också för att be om en nummerlapp. Hyfsat rörigt alltså, på typiskt sicilianskt manér...
När det väl var min tur fick jag först och främst reda på att 3 av alla de prover som skulle tas inte görs där, men var man kunde vända sig för att få gjort dem var det ingen som visste, sen var det ett prov som inte var gratis, så vi blev skickade till en annan byggnad för att betala för det.

Det var bara cirka 30 nummer före oss i den kön... tjohoo... Jag bestämde mig för att leta reda på en toalett under tiden. Jag såg en skylt som jag följde, gick ner för en trappa.. och hamnade i kulverterna.... Gick lite hit och dit för att hitta de jädrans toaletterna (de är inte världsbäst på att skylta om man säger så..). Till slut fick jag syn på en städerska, som var snäll nog att följa med mig till närmsta toa, som var på en annan våning! När jag var klar insåg jag att jag snurrat runt så mycket att jag inte hade en aning om åt vilket håll jag skulle gå för att komma tillbaka till utgångspunkten, eller ens om jag befann mig på rätt våning! Nåja.. en liten promenad skadar ju aldrig, eller hur? ;o)

Medans vi stod där och väntade fick jag syn på en bekant till oss, Enrico. Att han är läkare visste vi, men inte att han jobbar just på det här sjukhuset. Han visste vad som hänt och undrade vad vi gjorde där. Peppe berättade att vi först skulle ta blodprov och att vi sedan hade tid hos en gynekolog kl 16.00... Det tyckte Enrico var länge att behöva vänta, frågade vilken gynekolog det var och sa: -Ja, men honom känner jag, ge mig en halvtimme så ska jag se om jag inte kan fixa så att ni får komma tidigare!
Han ringde igen medans vi var tillbaka i laboratoriet och väntade på vår tur och sa att gynekologen väntade på oss när vi var klara med blodproven! På så sätt slapp vi åka till Messina två gånger idag!
Han som skulle ta blodproven var inte något proffs... Okej då, jag är svår att ta blodprov på, det är svårt att hitta venerna och när de väl hittar de slutar det oftast komma blod när halva röret är fyllt... och inte blev det bättre av att jag såg att han tog fram inte mindre än ÅTTA såna där rör... Venerna sprang och gömde sig direkt! Till slut fick han sticka i handen. Inte särskilt behagligt, men på ett sätt bättre, det slutar sällan rinna till där, så han fick i alla fall sina åtta rör fyllda...
Klockan hann bli nästan elva innan vi var klara och då var jag mer eller mindre svimfärdig av hunger! Det fick bli en snabbis till kaffebaren innan vi sökte upp gynekologen. En äldre, mycket allvarlig man var det.. Nåja, så vitt man kan se på ultraljud så är i alla fall allt som det ska... Alltid något...

16 kommentarer:

  1. Vilken dag du har haft stackare! Tur att ni kånde en doktor där i alla fall - ibland kan det löna sig att ha kontakter!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att ni slapp åka flera gånger, att blodproven gick bra och att ultraljudet såg bra ut.

    När jag läser om hur rörigt och stort det är där blir jag ändå ganska glad att det enda jobbiga för mig var att sitta 35 minuter i bilen för att komma dit!

    SvaraRadera
  3. Det läter verkligen som riktiga kulturkrockar... Jag tycker du verkar ha en ängels tålamod, det börjar krypa i kroppen på mig bara jag läser :)
    Vad bra att allt såg fint ut på ultraljudet!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. skönt med kontakter ibland!!!!! ibland undrar jag hur du orkar med systemet där nere:) kram kram Anna

    SvaraRadera
  5. oj, vilkn dag du har haft! men så bra att allt ser bra ut!

    hur oft måste du komma tilbaka?

    verkar som om ett sjukhusbesök i Italien är mycket annorlunda än här hemma i Norge..

    SvaraRadera
  6. Suck Italiensk effektivitet..De skulle behöva Svenska samordnare och arbetsplanerare överallt här.Men i Sverige ska man ju ha en utredning och konferans om allting som ska göras så det kanske inte blir effektivare i slutändan endå. Det är bra med lite kontakter, skönt ni slapp och vänta.kram

    SvaraRadera
  7. Skulle precis skriva till dej och undra hur det gick idag- nu vet jag ;-)
    Vilken dag. Va mycket du får stå ut med.. Va hemskt med blodproven- hela 8 rör. Jag är glad att jag är lättstucken då- jag tittar inte en sekund, hatar nålar och skulle aldrig fixa i handen.

    Skönt att allt var som det skulle efter en sån dag.

    Ps. Jag glömmer av att sicilen är så pass stort- föreställer mej en liten ö liksom. hehe.

    SvaraRadera
  8. Bra att ni slapp åka två gånger och istället fick gjort allt på en gång.

    Jag har svårt med det där fastande mage-proverna. Får så himla lågt blodsocker. Jag skulle nog inte vara "frack" (tuff) i Italien och behöva vänta så länge.

    Alla länder har sin grej. Väldigt bra att du verkar ha bra läkare i alla fall. :o)

    Så vart måste du nu gå för att ta resterande blodprover som ej kunde tas där?
    8 rör...det har jag aldrig tagit på någon under mina år som sjuksköterska. 4 eller 5 som mest.

    SvaraRadera
  9. Linda: Jag vet inte rikigt hur ofta jag behöver åka tillbaka, det beror väl lite på vad dem här proverna visar. Om de hittar "felet" så behöver man ju inte göra fler prover, om inte, kommer dem att göra andra tester.

    Daisy: Jag vet inte ännu, jag måste ringa och fråga professoressan om var vi kan ta dem där proverna...

    SvaraRadera
  10. det där lät ju såå typiskt italienskt! Snurra runt och det är ingen som riktigt vet vart man ska ta proverna och allt är allmänt förvirrat :) Tur att ni stötte på Enrico, man kommer långt med kontakter i det här landet!!

    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  11. Italienare... Jag var hos en läkare idag. En halvtimma efter mottagningens början kom syster ut och sa att de var låg 45 minuter efter tidsbokningen. Hur är det nu möjligt???

    Vilken tur att Peppe har möjlighet att gå med dig. Annars hade jag nog blivit lite orolig för dig på det stora sjukhuset ;)

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken pärs. Det är som min mamma säger att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Men du hade ju i alla fall tur med köhoppningen in till gynekologen. Hoppas att det ordnar sig med de sista proverna också på ett smidigt sicilianskt sätt.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken upplevelse. När jag läser om dina svårstuckna vener får jag alldeles ont i mina vener. Eller tja. Du förstår. Läskigt låter det i varje fall ...

    Skönt att allt såg bra ut.

    Kramar!

    SvaraRadera
  14. Vilken tur ni hade som kände den där läkaren!! Aldrig fel!
    Usch, jag har ibland också varit svår att ta blodprov på!! Kom hem en gång med massor av stick i varje armveck plus ena handen, där det till slut funkade. Inget kul!!
    Och skönt att allt såg bra ut:D

    SvaraRadera
  15. Jag känner med dig när det gäller blodprov, hatar sån och 8 rör att du kunde gå därifrån då de måste ju nästan ha tömt dig :)

    SvaraRadera
  16. Haha, det låter precis som på vårdcentralen i Verona där jag snurrade runt i femtusen kassor och på arton våningar innan de ändå sa "Ospitale. Pronto" till slut :))) Usch ja, svårstucket är värst som min mor och jag brukar säga...;)

    SvaraRadera