måndag 27 juli 2009

Nicosia

I lördags när Peppe slutat jobba satte vi oss i bilen och styrde kosan mot Nicosia, Peppes hemby.
Det är cirka 12 mil, men det tar drygt 3 timmar eftersom vägen är väldigt kurvig och väldigt full med stora hål, så man kommer sällan över 50 km i timmen i hastighet.

Vi sov över hos Peppes moster som bor en liten bit utanför Nicosia, på en stor gård. De håller på och bygger om för att öppna ett B&B och vi fick ha ett av rummen som nästan är färdiga. Det här var vår utsikt från balkongen!!
Här och där fanns det lite kor och får som strövade omkring, och ibland hörde man koskällorna klinga. Hur mysigt som helst!

På söndag förmiddag tog Peppes kusin Sandro och hans tjej Mariarosa med oss på guidad tur i Nicosia. Det är en gammal stad med mycket historia och massor av gamla, fina byggnader. Här besöker vi en högt belägen kyrka med en otrolig utsikt!


Två av de vackra palatsen som finns mitt i centrum.

Nicosia är inte en stor stad, men det finns hur många kyrkor som helst. Vi besökte bara de största. På bilden en av de mindre som vi aldrig gick in i. Vi ska ju ha något att göra nästa gång vi kommer också.. ;o)

Huset i mitten närmast bergväggen tillhörde Peppes föräldrar en gång i tiden. De bodde inte där dock. Familjen bodde ute på landet på arrenderad mark, och på den här tomten låg ett gammalt hus som Peppes pappa rev. Han byggde upp det här huset som ligger där idag, men sålde det när han fick jobb i Giardini Naxos och flyttade hit med hela familjen.

Nicosia är verkligen en mysig stad väl värd ett besök och vi har haft det jättebra hos moster och kusiner. Nu får vi bara hoppas att det inte tar ytterligare fem år att övertyga Peppe om att åka dit några dagar igen!


18 kommentarer:

  1. Vad vackert det verkar. Fina bilder!
    Kul att dom ska öppna B&B, då finns det ju plats för er i varje fall ;)

    SvaraRadera
  2. Hej

    Vad kul att se dina bilder och att få text till dem också.

    Hoppas värmeböljan är över och att du får andas lite lättare.

    Kram Wojtan

    SvaraRadera
  3. Det ser verkligen supermysigt ut och som vanligt far dina bilder en att kanna den dar speciella kanslan av delaktighet. Gillar starkt er utsikt fran kommande Bread and Breakfast... du kanske skulle erbjuda dig att ta bilderna till deras hemsida, infomaterial, etc.

    Jag svettas vidare...

    SvaraRadera
  4. Så mysigt det ser ut att vara i Nicosia. Nu fick jag ett bra utflyktstips till nästa Sicilienbesök.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  5. Vackert och härligt ser det ut. Inte illa med ett B&B i familjen så där. :)

    SvaraRadera
  6. Han kanske ser stället med nya ögonen när han besökt det med dig. det är lätt att bli hemmablind. Roligt och se var han kommer ifrån. Har du tagit med honom till dina hemtrakter i Sverige.? ciao

    SvaraRadera
  7. Jag hade (har?) en nästkusin, Georg, som var FN-soldat på Cypern på 60-talet. Han gifte sig med en tjej, Aliki,från Nicosia.. Deras bröllop var beskrivet med bilder och allt i tidningen Se.. :-) Dom flyttade sen till HANS hemstad Malmö! Två barn tror jag dom fick.. har inte haft någon kontakt alls sedan slutet av 60-talet, men att se bilderna från Nicosia drog upp minnet! :-)

    SvaraRadera
  8. Bitten, det här är dock Nicosia på Sicilien... Inte på Cypern...

    SvaraRadera
  9. Fina bilder och mycket interessant blogg : )

    SvaraRadera
  10. Hahahaha... det heter ju inte Bread and Breakfast, utan Bed. Kom pa det igar kvall : /

    SvaraRadera
  11. gattosolitario: Tackar för komplimangerna!

    Sandbarnet: haha, det tänkte jag inte ens på!

    SvaraRadera
  12. Underbar på det ensamma trädet. Ännu en bild att förstora.
    Kramar

    SvaraRadera
  13. :-) Hoppsan... Så det kan bli.. jag visste inte ens att det fanns mer än ett Nicosia.. jag har ju aldrig varit där, så jag kunde ju inte utläsa nåt av bilderna heller!! Om jag hade läst lite mer av din blogg hade jag ju kopplat det till Italien åtminstone! :-) Jag bara råkade ramla in precis där, där du skrev om Nicosia!! :-) Men då har jag lärt mig något nytt idag, och det är ju ALDRIG fel!!
    :-)

    Ha det så trevligt.. på Sicilien!!

    SvaraRadera
  14. Bitten: Sånt som händer :o) Man kan ju inte veta allt här i världen :o)

    SvaraRadera
  15. Hej! Hittade hit från "permanent formsvacka" som jag brukar läsa. Själv bor jag i Torino med min pojkvän, vars mamma är från Nicosia!! Vilken rolig överraskning att få se bilder därifrån!
    Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  16. Helt underbart ser det ut. Dina bilder är lika fina som vanligt och man blir supersugen på att besöka alla platser och fester du visar på bloggen. Jag har inte hunnit med att läsa några bloggar på hur länge som helst men jag hoppas att allt är bra med dig.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Vilka fina bilder! Nog skulle de passa bra på deras ev.hemsida!
    Det ser ut att vara en jättemysig by! Jag tycker så mycket om bilden på det ensamma trädet...just en sån har jag varit på jakt efter men alltid när jag sett ett så har det inte funnits möjlighet att stanna med bilen:)
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Ninni: Om du inte hittar nåt får du väl komma hit och bo en natt på mosterns bed & breakfast, från balkongen kan du ta hur många såna bilder som helst :o)

    SvaraRadera