söndag 19 juli 2009

Orientalisk afton



Igår var det orientalisk afton nere på strandpromenaden (ytterligare ett evenemang i sommarpogrammet "Frontemare Naxos som anordnas för första gången i år) och vi var där och tittade. Vi är visserligen vana vid att ingenting startar på utsatt tid här, men igår var det väldigt, väldigt försenat. Det berodde på att det blåste halv storm på stranden där aftonen egentligen skulle hållas, så att teknikerna fick flytta ljussättning, högtalare, mikrofoner och hela kalaset till en närliggande gata istället.
Medverkande var den här tjejen som var otroligt duktig på magdans, en musiker som spelade flöjt och en slags trumma som liknade en bongotrumma, samt en tjej som läste dikter både på arabiska och sicilianska för att visa likheterna mellan språken. (Sicilien var ju en gång i tiden ockuperat av araber och mycket av den arabiska kulturen har speglat av sig och blandat sig med den sicilianska).

Det var en trevlig kväll, om än blåsigt och lite kallt.

Bilderna är kraftigt redigerade, för den enda scenbelysningen var röd, och då menar jag verkligen illröd (!), och jag har ingen aning om hur man skulle kunna ställa in kameran för att kompensera det...

Den bilden som jag är mest nöjd med från igår har lagt upp i fotobloggen.

7 kommentarer:

  1. Ni verkar verkligen ha gott om sommarunderhållning - kul! Jag gillar starkt magdansmusiken och magdans verkar ha blivit populärt här, fast jag inte skulle våga mig på det : /

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder, ni verkar ha haft en riktigt trevlig afton!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder och så roligt att läsa att det är så mycket trevligt på gång.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  4. Häftig "klänning". :o) Ser nästan ut som den har vingar...

    SvaraRadera
  5. Du pratade om en foto utställning, detta var en mycket god idee.Det måste vara många som gärna vilja se dina fina bilder.Du kan göra en kulturgärning med att plåta livet så som det är.Du har en sådan stor fördel med att se det lite grann utifrån, då ser man bättre.I bland börjar man med mindre utställningar på bibliotek och arbetsplatser så blir man känd och det blir inte så mycket jobb.

    SvaraRadera
  6. Vad fina bilder! Jag hittade precis hit, mysig blogg!

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga bilder. Där skulle jag också vilja vara och fota:) Kul att du gillade mina bilder från Sthlm Jazz Fest. Och det var fotoförbud men jag smög mig bakom fotograferna och fotade så länge de fotade och det gick bra. De med små pocketkameror eller fick fortsätta men inte vi med systemkameror. Nåja, nu ligger de sista bilderna uppe, Joss Stone och Erykah Badu bland annat.... Ha det gott!

    SvaraRadera