fredag 2 oktober 2009

Messina ett katastrofområde!


I natt drabbades Messina med omnejd av ett otäckt oväder med massor av regn, tromber, åska och kraftiga vindar.
Hittills har man hittat 12 döda. Ett 30-tal personer är skadade och vårdas på sjukhus och cirka 20 personer saknas fortfarande.
Flera hus har rasat och på grund av vattenmassorna (på vissa ställen steg vattnet så mycket som 1 meter) är risken stor att även andra hus rasar.
Alla kommunikationer med Messina är avstängda, räddningspersonal får ta sig fram till fots då vägarna är totalt begravda under lera och nedrasade stenar.
Motorvägen, nationella vägen och järnvägen är alla avstängda för trafik. På motorvägen har man åtminstone lyckats frigöra en smal remsa så att ambulanser och andra räddningsfordon kan komma fram den vägen.

Tänkte länka till bilder på la repubblica, men vissa bilder får mig att må illa... Hur fan kan man publicera bilder på döda??

Jag är helt chockad. Messina ligger bara cirka 5 mil härifrån, och visst hade vi oväder igår kväll, men inte på ett sådant kraftigt sätt att det på något sätt uppstod några skador.

Uppdatering 13.31 Dödstalet steg nyss till 13... :o(

11 kommentarer:

  1. Men usch så gräsligt. Så lokalt det kan vara också. Hoppas att de tragiska siffrorna inte stiger.

    SvaraRadera
  2. Oj, jag förstår varför du ville stänga av datorn igår kväll! Här hörs inget om denna katastrof. Det är bara Obama har landat, Obama har lämnat Kastrup, Obama pillar sig i näsan...

    SvaraRadera
  3. Så visste du vad du skulle skriva om......
    Våra nyheter handlar mest om svininfluensa varenda dag!

    SvaraRadera
  4. Oj, vad läskigt! Ja, det där med bilder är ju verkligen känsligt, tidningar brukar ju inte publicera för detaljerade bilder här i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Nu är det 14 döda och 40 allvarligt skadade....Usch! Hur mår ni? Är ni välbehållna?

    SvaraRadera
  6. Johanna: Här var det inte värre än ett "vanligt" oväder... Det var mycket åska och en del regn, men inte ens i närheten av vad som hände bara 3 mil härifrån.

    SvaraRadera
  7. Fortfarande fast i Messina och regnet òser ner... Det bàdar inte sà gott... Fast jag har det ju ganska bra pà kontoret, jàmfòrt med mànga andra i min nàrhet...

    SvaraRadera
  8. Vad läskigt!!! Hoppas att ni är ok!

    SvaraRadera
  9. Visst är det hemskt med naturens krafter! Samtidigt fascineras jag av dem också. Det är bara så tragiskt hur hjälplösa vi blir när det väl händer...

    Tack så mycket för din uppvaktning på min födelsedag, det var så skönt att bli grattad ;)

    Jag hoppas det går bra för er & önskar dig en trevlig helg trots allt elände...

    SvaraRadera
  10. Ser helt hemskt ut! Helt otroligt, men har inte ens hört talas om det här... Här rapporteras om tsunamin i Indonesien just nu, men detta har jag inte hört om...

    SvaraRadera
  11. Hörde det på nyheterna ikväll, tänkte på dig då! Skönt att ni klarade er men så hemskt för de som blev drabbade!

    SvaraRadera