fredag 29 augusti 2008

Besök hos husläkaren

Här på Sicilien fungerar vårdsvängen lite annorlunda än hemma. Hemma bokar man direkt tid hos barnmorskan när man har gjort graviditetstestet. Här går man till sin husläkare för att få en remiss till laboratoriet där man tar ett blodprov för att fastställa att man verkligen är gravid.
Hos husläkaren finns ingen tidsbeställning. Det är öppet 2 timmar om dagen och man går bara dit och sätter sig och väntar på sin tur...
Jag har haft samma husläkare i många år och trivs bra med henne även om hon egentligen inte utför något läkararbete.. Hon kan på sin höjd titta lite i halsen eller kolla blodtrycket, för allting annat får man remisser och skickas vidare... (men det är inte bara min husläkare, det är systemet som är så...)
Eftersom hon vet vad vi gick igenom för 2 år sedan blev hon mycket glad för vår skull, det kändes ju roligt!
Jag fick min remiss till blodprovet och en "order" om att komma tillbaka så fort jag hade fått resultatet...

1 kommentar:

  1. det gör man här me.. går till sin husläkare.. sen får man remiss..
    Grattis igen!!

    SvaraRadera