onsdag 10 juni 2009

Nicholas livräddaren


Det slog mig idag att namnet Nicholas borde betyda livräddaren.
För många år sedan var den amerikanska familjen Green på väg till Sicilien i sin hyrbil. De åker på natten. Barnen sover i baksätet och trafiken är lugn. Plötsligt händer något. En annan bil närmar sig i hög fart och beter sig underligt. Plötsligt hörs ett öronbedövande ljud och familjen Greens bil liksom skakar till. Den andra bilen gasar på och försvinner in i natten.
Pappan i familjen förstår att de blivit beskjutna. Vid en snabb blick i baksätet verkar det som att barnen inte märkt något, det verkar som att de sover fortfarande. De stannar på första bästa bensinmack för att kontrollera skadorna och ringa polisen.
Det är då de upptäcker det. Sonen Nicholas har blivit träffad.

Ambulansen kommer och Nicholas transporteras först i ilfart till närmsta sjukhus. Där har man inte resurser för att ta hand om den typ av skador som Nicholas ådragit sig och han blir genast transporterad till Policlinico i Messina med helikopter. Resten av familjen får polistransport via färjan över sundet.
Någon dag senare står det klart att det inte går att rädda Nicholas. Föräldrarna blir tillfrågade om de vill donera Nicholas organ. Det säger de utan att tveka ja till.

Nicholas Green räddade livet på 5 italienska barn.

De som sköt på familjen Greens bil misstog den för en annan persons bil.

___________________________________________

Vi kom fram till sjukhuset någorlunda tidigt i morse. Jag gick till laboratoriet för att hämta ut svaren på blodproverna och Peppe gick till det administrativa kontoret för att hämta ut min journal och obduktionsprotokollet.
Surare kärring en den som sitter i luckan på laboratoriet får man leta efter. Uthämtning av provsvar ska ske mellan kl 12.30 och kl 14.30. För att slippa åka 2 gånger till Messina ringde jag dit häromdagen för att fråga om jag möjligtvis kunde få hämta ut provsvaren på morgonen eftersom vi har en bit att åka. Damen i telefonen sa att det gick bra.
När det äntligen var min tur förklarade jag situationen för damen i luckan men fick ett negativt svar...
Men jag ringde ju och frågade sa jag... Jaha, då får du väl söka upp den du pratade med då sa kärringen... Till slut fick jag tag på en läkare som genast satte en av studenterna på att hämta mina provsvar...
Journalen är en ordentlig lunta på cirka 200 sidor... jag har inte försökt läsa den ännu, och jag antar att jag ändå inte kommer att förstå mycket av den..
När vi hade allting åkte vi upp till tredje våningen där "professoressa" Pizzo tar emot och tog en nummerlapp, vi hade 19 personer före oss i kön. Jag antar att det var extra mycket folk den här veckan eftersom det var lokal helgdag förra veckan.
Efter drygt 4 timmars väntan (och en och annan tur ner till baren för att ta något att dricka eller äta en macka) var det äntligen vår tur. Då var det riktigt, riktigt skönt att få komma in i ett luftkonditionerat rum och att få sätta sig ner (det finns inga stolar där man väntar).
_______________________________________

Det första Prof. Pizzo tittade på var obduktionsprotokollet. Nicholas dog av en blodpropp.
Mina blodprover visar att jag sedan födseln har en sjukdom som på italienska heter trombofilia. En sjukdom som man kan ha hela livet utan att veta om det och som innebär att blodet koagulerar för fort, och därmed kan göra så att blodproppar bildas. Ofta händer det i speciella situationer som under en graviditet, vid operationer eller om man måste vara sängliggande under en lång period.

Hade inte blodproppen bildats i Nicholas kropp hade den bildats i min kropp och då hade jag dött.
Nicholas räddade alltså mitt liv.

Prof. Pizzo misstänker att detta var anledningen även till att vår första ängel dog.

Jag måste äta medicin dagligen i resten av mitt liv.

Så snart som möjligt måste jag åka över till Reggio Calabria och göra de där tre proverna som de inte gör i Messina för att kartlägga sjukdomsbilden och därmed kunna få en bättre anpassad medicin.
Professoressan sa att även om det som vi råkat ut för är en enorm sorg ska vi vara glada att det var Nicholas som fick blodproppen och inte jag, för om jag hade fått den hade inte jag varit här idag. Hon uttryckte det så här:

"Man kan alltid göra nya barn, även om de aldrig kan ersätta de barn man förlorat, men man kan aldrig göra nya mammor."

Att bli gravid igen innebär inga risker nu när vi vet vad som är fel, för det finns särskilda mediciner att ta under en eventuell graviditet.

Återstår att se om modet infinner sig...



33 kommentarer:

  1. Men oj! Så mycket att ta in vännen.

    SvaraRadera
  2. Åh, så han räddade verkligen ditt liv. Lille Nicholas.
    Så skönt det måste kännas att veta nu vad det är. Att du kan äta medicin och att det skall kunna gå bra att föröska igen om ni vill det.

    Tusen kramar till dig min vän.

    (Att de inte har stolar i väntrummet??)

    SvaraRadera
  3. Som hon säger, fina mammor växer minsann inte på träd!
    Jag hoppas att du kommer våga, för det är det värt!!!jag är säker på att du/ni kommer bli fina föräldrar...och när vi gick igenom vår IVF historia så läste jag en rapport där det stod att föräldrar som fått kämpa för sina barn har en otroligt mycket lägre skilsmässosiffror, ytterligare någon man faktiskt KAn använda som tröst, man blir starka tillsammans!

    kram Tess

    SvaraRadera
  4. jag blev verkligen tagen av dn blogg, vilken sorg och smatidigt vilken vetskap att bära att din son dog för att du skulle få leva, livet är sannerligen inte lätt ibland. Jag önskar dig allt gott, och hoppas att sorgen bleknar med tiden och att du orkar och vill bli gravid igen.

    SvaraRadera
  5. Oj, vännen vilka besked ni fick. Mycket att smälta och tänka över, men ändå en diagnos, ett svar. Nicholas borde verkligen betyda livräddare, det har du så rätt i...
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Det måste kännas jätteskönt att få en förklaring till vad som har hänt och vad som var orsaken till att lille Nicholas dog.

    Nu när du vet att det går att medicinera mot din sjukdom, så kanske ni vågar göra ett försök till och nu är ju även läkarna medvetna om riskerna och kan vara observanta på eventuella förändringar.

    Många varma kramar till dig! /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Nämen oj vilket besked. Måste kännas skönt att få detta svar även om det självklart är sorgligt. En förklaring. Du som inte trodde det var möjligt. En livräddare alltså eller tom. två.
    Kram, kram..

    SvaraRadera
  8. Vad skönt att få svar och att det både går att behandla och inte sätter stopp för framtida barn, om ni vill.

    "Inte ett enda barn fick förgäves liv nån gång."

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Jösses, nu sitter jag här med tårarna rinnande...
    Vilket bra besked ni fick. Det tar ju inte på något sätt bort sorgen efter Nicholas men nu vet ni ju vad som är fel... Jag kan tänka mig att det är mycket att tänka över och ta ställning till.

    Vet du?? Jag har oxå den diagnosen men har bara fått proppar i benen och dom är ofarliga om dom inte transporteras till lungan. Jag var på sjukhuset för den kom under förlossnigen. Efter det så fick jag ta sprutor i några månader. Det är ganska många som har det här men det kanske aldrig blir något problem och andra har det ju väldigt besvärligt men det går ju att hålla i shack med medicinering.
    Jag önskar dig all lycka i världen vännen.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  10. Hej

    Ja man kan nog kalla det för en ängel och som din läkare sa det går att få barn även med den sjukdomen, med rätt medicinering så ordnar sig det mesta. Jag är glad för att du finns kvar.

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Mitt i all sorg & funderingar varför det gick så fel måste det kännas skönt att få ett konkret svar ialla fall.
    Hoppas att ni en dag har modet att våga igen.
    Nicholas blev din skyddsängel.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  12. D:s farmor sa till mig igår att när bebisar ler i sömnen drömmer de om änglar. Och nu ligger Rufus här och ler och jag tror han drömmer om Nicholas...

    Vilken lite hjälte han är.

    Kram!

    SvaraRadera
  13. Stora skillnader mot svensk sjukvård vännen, men jag är så glad att du fått en diagnos och ett svar på vad som hände! Det här är ju BRA nyheter trots allt. Våga, våga, våga! Allt att vinna! Kram!

    SvaraRadera
  14. Vad skönt det måste vara att äntligen fått svar på vad det var. Även om det såklart är tråkigt men du får ju tänka på att han räddade dig... Bra att det finns medisin åt det så att man kan prova senare om man nu vill det.

    SvaraRadera
  15. Vad skönt att ni äntligen har fått svar men ack så svårt och tungt ändå! Tänker på dig vännen! Kram!

    SvaraRadera
  16. Vad säger man? Hittar inga ord efter din text. Livet är allt, verkligen. Kramar om!

    SvaraRadera
  17. Vad härligt att få veta att det finns en lösning. Jag hoppas verkligen att du och Peppe orkar, och vågar, besluta er för att försöka igen.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  18. Skönt att det fanns ett svar och en förklaring. Enl ingela så är sjukdommen inte ovanlig. Man tycker det skulle testas som rutin vid alla graviteter då. För det är ju endå en ökad risk för propp.Det kanske kunde rädda livet på både mammor och barn. Det finns så mycket sjukdommar man aldrig hört talas om nästan tur man inte vet. För en sak är säkert det är farligt att leva.Men man måste också våga leva, annars är man som död...kram detta var endå possitivt mitt i sorgen av barnen.

    SvaraRadera
  19. Mamma och Pappa11 juni 2009 kl. 15:19

    Vi är naturligtvis oerhört tacksamma mot era änglabarn och våra änglabarnbarn som räddat vår dotter till livet.
    Det finns givetvis motstridiga känslor i våra kroppar. I ena ögat rinner det glädjetårar och i det andra rinner det sorgetårar, den stackars näsan finns däremellan och vet inte åt vilket håll den ska peka.
    Vi hoppas att ni har styrka och mod att göra ett nytt försök nu när chanserna är betydligt bättre för att det ska lyckas. Men det är naturligtvis ett beslut ni tar själva och det brådskar inte.

    SvaraRadera
  20. Puh, om det är jobbigt för mig att läsa din berättelse så har jag svårt att föreställa mig hur omtumlande det inte måste vara för dig, vars liv ÄR den berättelsen...

    Jag är glad för att du fått svar så pass fort och jag är så glad att höra att du har goda chanser att få ett barn. Om du orkar. Om ni orkar. Ta den tid ni behöver för att komma fram till vad ni vill göra. Hur ni vill gå vidare. Största kramen!

    SvaraRadera
  21. Jag vet inte vad jag ska säga.
    Jag har gåshud på armarna
    och det beror inte på regnet
    utanför fönstret.

    Många, många kramar!!!

    SvaraRadera
  22. Mitt i sorgen så kan det ändå vara en sorts tröst att få en förklaring till vad som hände. Annars går det en massa energi till att fundera på det. Nu vet ni men det tar naturligtvis inte bort sorgen. Hoppas att ni fattar det beslutet som känns rätt i era hjärtan angående att försöka igen!

    SvaraRadera
  23. Oj, jag gråter när jag hör din berättelse. Ja, han var verkligen en livräddare er lille ängel. Vad skönt ändå att få veta vad som är fel och att du kan få medicin så att det inte händer dig något. Stor kram!

    SvaraRadera
  24. Jag skrev en kommentar igår kväll men glömde nog ordverifieringen...

    Jag kan bara instämma i vad alla andra har skrivit. Det var på ett väldigt tråkigt sätt du fick kännedom om din sjukdom, men ändå en väldig tur att det upptäcktes och att det finns medicin att ta. Och skönt att veta att ni får försöka igen om ni vill.

    SvaraRadera
  25. Altså jag sitter här och försöker ta in allt du skriver..måste nog läsa en gång till för att förstå vad ni gått igenom
    STORA karmen från mej
    Bibban

    SvaraRadera
  26. Du har något att hämta hos mig.

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  27. Hej !!!!!!!
    Oj,oj,vilken stark sak att ta in......livräddaren.......måste vara svårt att bearbeta för dig , allt detta, men samtidigt så fick du ditt svar........och hopp om framtiden........och jag tror du har modet......någonstans inom dig....snart,snart , så kommer du att hitta det......Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  28. Men gumman, jag vet verkligen inte vad jag säger. Instämmer i proffesorskans ord samtidigt som jag är så ledsen för att ni förlorade er lilla "livräddare". Och nog är det som du säger skönare att veta varför. Jag tror att ni snart kommer finna modet att försöka igen, nästa gång har ni alla chanser att det skall gå bra. Det finns mediciner som du säger och du kommer säkerligen få extra kontroller under hela graviditeten. Nicholas få vara din livräddare och om han var en ängel tildigare är han en mycket stor ängel numera!!!!!!

    KRAM

    SvaraRadera
  29. Vad skönt att få veta vad det berodde på ändå. Nu när du fått din medicin så går det säkert bra nästa gång. Då kommer du säkert att bli extra omhändertagen och övervakad också.
    Men det är sorgligt att inte man gör några utredningar efter missfall, åtminstone efter sena.
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  30. En sann livräddare och skyddsängel, som vakade över dig under de få månaders liv han fick och som alltid komma finnas hos er.

    Hoppas att tiden ger er styrka och att vi en gång för alla ka slippa inkompetenta läkare.

    Vi är många som glädjs med beskedet samtidigt som man inte kan låta bli att bli arg och ledsen. Mest av allt är vi GLADA för att du finns kvar hos oss : )


    KJAAAAAAM

    SvaraRadera
  31. skönt att få besked även om det är mycket som ska tas in men man har fakta sen ska känslorna tas hand om! var rädd om dig! massor med kramar Anna E

    SvaraRadera
  32. Oj så starka besked och så mycket att väga in.

    Smygit hos dig ett par gånger nu, men varit fräck nog att inte lämna något spår efter mig...
    Du verkar vara en otroligt stark människa, och jag både sörjer och gläds med dig. Du går igenom saker i livet man inte önskar någon...

    Skönt iaf att få veta vad det är, även om diagnosen i sig inte är rolig att få. Hoppas ni får ordning på medicineringen så fort som möjligt nu.

    SvaraRadera
  33. Hej Gumman

    Det är lite svårt med orden just nu. Jag är såååå glad för att du har fått ett svar och kan få mer "kontroll" över det tragiska som skedde. Samtidig är det oerhört tråkigt att läsa om den Nicholas som ni miste, och även det andra barnen.
    Jag packar nu en stor, fin kartong och skickar till dig Den innehåller MASSOR av MOD! Ge dig själv lite tid, men öppna gärna mitt paket en dag.

    Mängder av kramar till dig

    SvaraRadera