måndag 29 december 2008

Nytt roligt veckotema!

"Idag är det premiär för ett nytt, roligt veckotema. trivagos veckotema går ut på att i ord och bild visa upp en plats som man tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet, en plats som man tycker är sevärd, en plats som man vill tipsa andra om. Det kan vara något alldeles nära ens bostad som man kanske besöker ofta, eller en plats långt, långt borta som man besökt under en resa. Varje vecka kommer ett nytt tema att presenteras. Det kan vara monument, parker och botaniska trädgårdar, museer, promenadvägar, byggnader av olika slag och mycket mera, men eftersom det precis har varit jul och det ju faktiskt är lite aktuellt, börjar vi med kyrka / katedral / kloster."

Här kommer mitt första bidrag:


Kyrkan SS Trinitá i Forza D´agroSicilien kallas även för St Augustine tack vare det intilliggande Augustine-klostret.
Kyrkans äldsta delar är från 1400-talet, men kyrkan har blivit renoverad ett flertal gånger, varför inte mycket av det ursprungliga längre är synligt. Kyrkan har ett ganska ovanligt klocktorn, som syns nästan varsom helst i från i byn. Det är nästan pyramidformat på en åttakantig botten och sidorna är "perforerade" med rader av hål.
I den ursprungliga kyrkan fanns en takmålning föreställande den heliga treenigheten, men vid renovationer var man tvungen att bygga ett nytt innertak och detta är av trä.
Golvet var från början gjort av svarta och vita handgjorda tegelstenar, men består nu av terracotta.
På väggarna hänger vackra målningar, många av okända konstnärer, som till exempel "Madonna med barn", denna målnings ram är också värd en extra titt, då den är skulpterad i trä och visar keruber som håller upp en stor krona.
En annan intressant målning är "den sista måltiden" som är daterad till 1840.
Kyrkan tillhör broderskapet Den heliga treenigheten.
_____________________________________________________________________

Vill du också vara med i det här veckotemat? Gå till Världen enligt trivago

7 kommentarer:

  1. HEJ HELANA,,JÄTTEFINT,,JAG SAKNAR NAXOS ETC MEN ÄR MKT I AFRIKA NU,,HOPPAS DU HAR ETT GOTT NY ÅR OSV,,HÄLSN EVA

    SvaraRadera
  2. Men det här verkar ju skoj, nu när tisdagstemat lär bojkottas av mig!
    Fint skrivet och snyggt foto. Jaha, fast nu är det annat som gäller, MAT.
    Men såg att du erbjuder dig att kolla Selma och Taormina i del ett. Kan tänka mig att du nästan dör av tristess, men snällt att erbjuda dina ögon angående sanningshalt i tv-dramat i fråga om miljöerna...
    En får tacka!
    Må gott och ett Gott Nytt År, alla två och inneboende :-)

    SvaraRadera
  3. Nejdå Erik, jag dör inte av tristess. Jag hade faktiskt tänkt att titta på det i alla fall, det har bara inte blivit av ännu :o)

    SvaraRadera
  4. En vacker och härlig kyrka med den långa trappan upp till porten. Jag får till mig mycket kyrklig historia den här veckan och det är otroligt intressant för varje ny kyrkohistoria jag besökt ivkäll.

    /Avsändare Margareta G

    SvaraRadera
  5. Det ska bli spännande att se vad du tycker om mijöskildringen från Taormina i Selma. Undrar om de varit på Sicilien över huvud taget?

    Ha en riktigt trevlig nyårsafton även om nu vädret inte är så trevligt. Här är det också väldigt grått och runt 0:an.

    Gott Nytt År!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  6. Hej igen och tack för ditt svar.
    Angående Selma: Jag googlade lite och det var precis som jag trodde och du också upptäckte, de har inte varit i närheten av Taormina och inte Sicilien heller. Scenerna som ska föreställa Sicilien är inspelade på Mallorca.

    /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Fint kort och intressant läsning. Det kommer nog bli en semester till Sicilien i framtiden!

    Jag passar på att önska dig ett Gott Nytt År och hoppas att du har det riktigt bra :)

    Kram på dig

    SvaraRadera