fredag 21 augusti 2009

Värmebölja och Irritationsmoment...

Vi har värmebölja. En värmebölja ovanpå den värmebölja vi redan hade... På tv säger de att det inte har varit så här varmt på hundra år! Man svettas bara av att göra ingenting och de flesta får kortare och kortare stubin... Jag åkte iväg och handlade lite i morse, strax efter att de öppnat för att undvika den värsta trängseln och de värsta irritationsmomenten, men i de här temperaturerna behövs det inte mycket för att man ska bli sur.... Cruisandet genom mataffärens gångar gick bra, inte en massa folk som står i vägen eller kundvagnar parkerade på tvärsen... Så långt allt väl... Det var när jag skulle betala som det första irritationsfladdret kom....

Det finns en faslig massa olika mynt, 1 cent, 2 cent, 5, cent, 10 cent, 20, cent 50 cent, 1 euro och 2 euro... I kassorna har de aldrig några mynt, så om du inte själv har jämna slantar (vilket man av någon outgrundlig anledning sällan har) så är det du som förlorar på det! Idag till exempel förlorade jag 2 cent för att kassörskan inte hade tillräckligt med växel... Okej, 2 cent är inte mycket, inte ens 20 öre, men det här händer i stort sett varje gång du handlar och det är oftast mer än bara 2 cent... Det hade väl varit okej om de gjorde tvärtom någon gång ibland, att man slapp betala de där ynka centen som de inte har växel för att ge tillbaka på, men nejdå, det fungerar bara åt andra hållet... På ett år blir det ju faktiskt en och annan krona per familj som försvinner på det sättet, för att inte snacka om hur mycket affären tjänar EXTRA på det här systemet varje dag. Det blir en del, det är jag helt säker på....

Jag sa så klart ingenting, det är ju inte kassörskans fel, men irriterad var jag och mer irriterad skulle jag bli... Något pucko hade parkerat precis utanför utgången, så att för att komma ut på parkeringen med kundvagnen fick man gå en låååång omväg och krångla och trixa för att komma emellan några andra bilar. Egentligen skulle man bara ha trängt sig förbi längs sidan på den där bilen och "råka" repa hela sidan....

15 kommentarer:

  1. Hej

    VIlken härlig bild!
    Jag förstår om du blir irriterad. När det sätts i rutin att göra så, så blir man till slut förbannad, även om det inte är mycket pengar.

    HOppas du får en trevlig helg i värmen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hehehe... ta det lugnt nu Pysen... Inte reta upp sig. *fniss*

    SvaraRadera
  3. Värmen sänker även det bästa humöret... och även om jag gärna tar lite extra värme hit så förstår jag. Det kan faktiskt bli fööööör varmt.

    SvaraRadera
  4. I längden blir nog vi människor ganska irriterade av att ha så varmt. Nu närmar vi oss snartt september så kanske ni kan få in lite svalare luft!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Jamenellerhur! Jag har funderat över de där värdelösa en och två centarna. Varför finns de överhuvudtaget?

    SvaraRadera
  6. Så ja..in med dej och häll upp ett glas rött, det är ju freda ;)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Gillar bilden! Kan meddela att här är det ingen värmebölja. Så jag är så glad så.:-)

    SvaraRadera
  8. Värmebölja, jajamen...och folks humör här!:=0 Tror de använder värmen som ursäkt för att få bete sig än mer svinigt. Beter sig illa gör många året runt ialf. Kanske detta tillhör kategorin ignorans? Skoj att du lagt in bloglovin. Klart jag prennar på dej! Lycka till i värmen...det verkar bli åska i Ragusa ikväll. Kram

    SvaraRadera
  9. Känner igen mig både vad det gäller värmebölja, växel och irritation.
    Skrev för ett tag sedan på min blogg om just felparkeringar och när min son körde kundvagnen rakt in i en just felparkerad bil. Kan dom gott ha. Lata människor!!

    SvaraRadera
  10. Du skulle helt klart ha repat den galningens bil. Hur fasen kan man göra så?! Och mitt i värsta värmeböljan dessutom.

    Vad gäller värmen så är det inte bättre här, om det kan vara till någon tröst. Jag är beredd att emigrera till Alaska.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Lustigt. Samma myntbrist var det i Italien på 70-talet när jag tågluffade mig genom landet flera gånger. Då var det lire som gällde. Aldrig att det fanns mynt!Som växel kunde jag få gaspolletter, godis eller dasspappertunna småpengar i sedelform. Dessa sedlar ville inte ens tiggare på gatan ha.
    Nu med Euro kan jag tycka att problemen med växel skulle vara slut. Men du bevisar motsatsen. Vissa saker ändras tydligen aldrig... :-)

    SvaraRadera
  12. Jag blir alltid totalt förvirrad över alla de där mynten man har i plånboken när vi är på Sicilien. Man lär sig ju aldrig känna igen dem riktigt.

    Här ska nu även 50-öringen bort, så sen blir minsta myntvalören enkronan.

    /Ingrid

    SvaraRadera
  13. Hejsan Pysen!

    Det är alltså DU som repat alla 200 bilar utanför Ystad i veckan! ;) Ja, ibland så skulle man vilja köra en "Falling Down" a' la Michael Douglas på dem. Tyvärr hjälper det inte i längden.

    MVH
    // Tompa

    SvaraRadera