tisdag 10 november 2009

Julfrågor

Hittade den här jullistan inne hos Jerry, som i sin tur hittat den hos Mia

julborder


• Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ja, jag har jobbat ganska många gånger på julafton, men alltid sen jag flyttade utomlands. Skulle jag bott i Sverige hade jag nog velat vara ledig.

• Bakar du något till jul? Vad?
Vi brukar baka lussekatter till Lucia. Peppe börjar bli riktigt proffsig.

• Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med russin ska det vara, mycket russin.

• Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Äter sällan godis, mer än det som moster skickar ner i julpaketet. Det är lite svårt att hitta ingredienser till hemmagjort julgodis här... Om vi får ner mandelmassa gör vi bollar doppade i choklad.

• Knäck eller ischoklad?
Ischoklad. Har faktiskt gjort det någon gång när moster skickade ner kokosfett :o)

• Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Röd i metall med mossa och flugsvampar.

• Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Vi har inga fönsterkarmar så det är stjärna som gäller.

• Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Alltså.. ska det vara så ska det vara riktiga, julkort som e-post gillar jag inte, särskilt inte när mottagarlistan är längre än önskelistan var när man var liten....

• Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Mest rött skulle jag tro...

• När julpyntar du hemma?
Till Lucia eftersom vi brukar bjuda hem några vänner på luciafika och titta på svenskt luciafirande på datorn.

• Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Några hamnar nog oftast på samma ställe faktiskt...

julborder

• Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Ingenting, jag har inte gran varje år och jag har inget julgranspynt kvar som betyder något för mig, mer än en gammal julbock i halm, men den måste ju inte nödvändigtvis stå under granen.

• Har du ett färgtema i granen?
Det är mycket halmprydnader, rött och silver.

• Levande gran eller plastgran?
Plastgran för att det är svårt att hitta riktig gran här, om man hittar kostar det hur mycket som helst.

• Hur ser din julfrukost ut?
Här är julafton vanlig dag, så det blir vanlig frukost, eller lussekatter om det råkat bli kvar några...

• Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
På kvällen äter vi middag med Peppes familj, men det är den 25:e som är den "stora" dagen.

• Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Finns inte glögg här, men ibland får jag nerskickat glöggkryddor som jag blandar ner i vin. Fast egentligen gillar jag saftglögg bäst.

• Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Saftglögg, men som sagt.. går inte att få tag på här...

• Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin ska det vara.

• Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Jag saknar grönkålen, resten kan jag vara utan...

• Vilken är din favoritjulskiva?
Har nog ingen favorit direkt. Brukar stoppa i 7 skivor i stereon och låta gå på random...

• Vilken är din favoritjullåt?
Ingen särskild tror jag...

julborder

• Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Det skulle ju vara grönkålen då, men det finns inte här...

• Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Inte en enda. Första året jag bodde här gjorde jag Janssons frestelse... INGEN smakade...

• Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med russin.

• Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Risgrynsgröt, ris á la malta är inte ett dugg gott...

• Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Tror aldrig jag smakat det...

• Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust

• Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Mamma lagar sällan mat och svärmors mat gillar jag inte...

• Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Nej, men jag brukar titta på nåt klipp på youtube.

• Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Tomtarnas verkstad är ju roligast.

• Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Vem har inte sett det?

jultomte• Har ni tomte hemma?
Om du menar en som delar ut julklappar så är svaret nej.

• Köper du julklappar till många?
Möjligtvis till sambon.

• Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Bara till mig ;o)

• Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Roligare att slå in själv.

• Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Det beror sig på...

• Roligast att få i sin julklapp?
Hmm.. något som man länge velat ha kanske?

• Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Ett välfyllt konto inför semestern i slutet av januari ;o)




5 kommentarer:

  1. Skrev precis ytterligare ett julinlägg själv. Jag har visst svårt att ge mig till tåls iår. Så jag kommer definitvt knycka den jag med ;)
    Mer jul! Kram

    SvaraRadera
  2. De va ena konstiga människor som inte äter Janssons... (;-)

    SvaraRadera
  3. Jag var här i förmiddags och läste på din lista och tänkte ta den med mig, men jag orkar inte riktigt tänka på julen ännu.

    Vet du Janssons Frestelse har vi lanserat i Gaggi. Alla tycker att det är jättegott. Vi hade det t o m på Gaetanos 18-årsdag och den hade en strykande åtgång.

    För att inte tala om gravad lax och gravlaxsås. Såsen gjorde stor succé.

    Varmt tack för din röst! Det verkar som om en del haft problem med röstningen, men du lyckades ju.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ha, ha. En till som nappat... :-) Jag håller själv på för fullt, blir kanske klar senare idag... Märker en tydlig skillnad mellan din och min, inte så lätt hålla liv i svensk jultradition där nere på Sicilien verkar det. Håller verkligen med dig riktiga julkort ska det vara. E-postens julkort är ganska opersonligt, men hellre det än inget alls. Ha en skön helg Pysen!

    SvaraRadera