tisdag 28 juli 2015

Il palazzo della mezzanotte - Carlos Ruiz Zafon


Il palazzo della mezzanotte, eller midnattspalatset, är om jag förstår en av dom första böckerna av författaren, men som på grund av juridiska anledningar inte kom ut förrän långt senare. Den verkar inte vara översatt till svenska ännu (hittar i alla fall inget när jag googlar) men den finns på engelska på bokus.

Den här gången uspelar sig historien i Calcutta i början av 1900-talet. Ett nyfött tvillingpar räddas under mystiska omständigheter  undan en ond kraft och lämnas hos mormodern. För att försöka rädda barnen delar mormodern på  barnen. Hon tar själv hand om flickan och lämnar pojken på ett barnhem i närheten som drivs av en god  vän till hennes avlidne make. Tillsammans med barnet lämnar hon ett brev i vilket hon ber föreståndaren att hålla pojkens ankomst hemlig.

Den här boken är lite annorlunda än dom andra jag läst av samma författare, lite mer "fantasy", men fantastiskt välskriven och stundtals riktigt, riktigt läskig!
Jag gillar när en författare lyckas hålla samma höga klass rakt igenom, men ändå inte ge mig känslan av att jag läst (nästan) samma bok tidigare. Man känner igen sig i berättarstilen, men historien är en helt annan.

Kan verkligen rekommendera denna om ni gillar hans övriga böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar