tisdag 16 december 2008

Åh jösses vilken cirkus....


Peppe är sjuk. Det är första gången sedan vi blev tillsammans för 4 och ett halvt år sedan som han är hemma från jobbet på grund av sjukdom. Visst har han haft lite förkylningar och så, men han har aldrig varit så dålig att han legat till sängs. Nu har han åkt på lite kräksjuka och genast blir det värsta kalabaliken. Under förmiddagen kräktes han två gånger och efter att ha ätit pyttelite pasta på lunchen kräktes han igen... Jag tror halva hans släkt plus gudfar och diverse vänner har ringt och sagt att han måste åka till sjukhuset!?!?! Hallå... han har lite kräksjuka, han håller inte på och dör... Visst, om man inte får behålla ens vatten under 3-4 dagar är jag helt överrens, då behöver man dropp.. men efter en förmiddag?
Nåja, han mår hur som helst något bättre nu, han har fått behålla både vätska och det pyttelilla han fick i sig till middag...
När jag är sjuk är det minsann ingen som vill köra mig till sjukhuset?? Är det för att jag är kvinna kanske... Vi vet ju alla hur det fungerar med män och förkylningar till exempel ;o)

9 kommentarer:

  1. hehe Åh, fy.
    Nä, det är ju lite tidigt att åka till sjukhuset på bara en dag. Det får ju gå lite längre tid som du säger.
    Hoppas han frisknar till nu snabbt och att du inget får!! Eller var det det du hade förra helgen kanske...?
    Det är skit med kräksjuka alltså.
    Jag hade det får två år sedan precis inna jul. Både jag och svärmor fick det samtidigt nästan på timmen. Illa, illa. Daisy svek mig då. Hon ville hålla avstånd. ;o) Inte ens en trogen hund gillar kräksjuka.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att de är snabba att uppsöka sjukhus vid magsjuka här - bästa sättet att sprida smittan vidare!!!!

    Om man kontaktar doktorn här får (åtminstone barnen) stolpiller för att stoppa kräkningarna. Enligt mina kompisar i Sv är det först när uttorkning hotar som man överhuvudtaget ger någon medicin. Olika syn.

    Min dotter är känslig och kräks ofta när hon har feber - så även några gånger idag.

    Vi får ta hand om våra sjuklingar! Hoppas du klarar dig från sjukan - inte så kul som gravid...

    Ha de gott

    SvaraRadera
  3. se karlar.. :-)
    jag tror det är en svensk grej att man inte åker till sjukan såvida man är RIKTIGT sjuk.. eller så är det min familj. inte så där på första dagen. hoppas iaf han mår bättre snart och blir frisk innan jul..

    SvaraRadera
  4. Ja, män blir ofta sjukare än alla andra. De kanske inte blir sjuka lika ofta men när de väl blir det är de absolut ynkligast i världen! Vad gör man inte för att bli lite ompysslad?

    SvaraRadera
  5. Ja du, vi män mår f-n så illa när vi bli sjuka ;-)
    Men jag tror också att den katolska kyrkan och gamla seder nog hjälper till att höja männens "sjukdomsstatus". De var ju förr familjeförsörjare, alltså var de det minsta sjuka, ja då var det allvarligt. Dvs iväg till sjukhus och kolla läget. Men visst har du rätt...
    Kräksjuka är ju eländigt, aldrig kul vare sig man är man eller kvinna eller barn, kanske tålde din man inte glöggen?

    Jaha, så du är nöjd med Blogger! Kanske läge för flytt..?
    Tack för dina kommentarer och "heja"-rop, de värmde :-)

    SvaraRadera
  6. Gud vad jag skrattar och känner igen mig. Helt otroligt är det så nojiga sicilianska män är. Jag kommer ihåg första året jag bodde där nere och jobbade som barnflicka. Nunzio en släkting till familjen jag jobbade hos blev sjuk. Det var helt otroligt. Han var lite förkyld, hade inte ens 38 graders feber och han låg i sängen med dropp och hans fru fick passa upp honom som en galning + att hela tjocka släkten kom dit och vakade. Jag och Elisabeth som var flickans mamma och även hon svenska fattade nada och tyckte att dom inte var kloka. Sprutor fick han oxå. Dessutom som du säger att om en kvinna blir sjuk inte fsiken är det nån som bryr sig då :o)
    Dom e allt lite konstiga därnere ibland. :o) :o)

    Hoppas han kryar på sig och att inte du oxå åker på det.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen det där! :) Det är ju aldrig roligt att vara sjuk men när män är sjuka.. Ja då är dom verkligen supersjuka!
    Vi åkte också på något liknande för ett tag sen och det var samma sak. Telefonerna ringde hela tiden, har ni ätit? Har ni ringt doktorn? Har ni mediciner? Jag tänker precis som du, inte behöver man väl mediciner för en dags magsjuka.
    Hoppas att du håller dig frisk i alla fall!!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Usch stackarn! Ja visst är de väl lite känsligare våra män...sen tror jag också att vi har en annan syn på sjukdomar i Sverige. Det märker vi också i Brasilien, för minsta lilla förkylning så söker man läkare och får någon medicin. Annars blir man ju inte frisk;)
    Att det mesta går över av sig själv tror man inte på.
    Hoppas du klara dig från att bli sjuk!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Hihi, man tro knappt sina öron (eller i detta fall ögon). Att hela släkten skulle ringa... ja vad ska man säga. Som kvinna ska man ju klara av det mesta utan att gnälla & män likaså tills de blir lite sjuka. Puhu! Tyvärr måste jag nog erkänna att min man inte beklagar sig & ingen ringer fast han är sängliggande. Vilket är en himla tur eftersom jag inte har tålamod med sjuklingar.

    SvaraRadera