måndag 15 december 2008

Luciafesten


I lördags hade vi en liten Luciafest för några av våra vänner och det var hemskt trevligt, även om det blev lite trångt och ganska rörigt med 7 vuxna, 2 st 1-åringar och en liten, liten pojke på knappt en månad i vårt lilla kök. Den lilla pojken märkte vi inte mycket av där han låg och snusade gott i sin barnvagn. Inte ens när ettåringarna inte alls hade någon lust att lägga sig och sova i den medhavda resesängen och skrek i högan sky vaknade han!! Det är ganska fascinerande hur en del små barn verkar bli totalt döva så fort dem somnar. Bekvämt för föräldrarna så klart ;o)
Till middag åt vi "coscie di pollo ripieno" (en slags stora kycklingrullader fyllda med ost och skinka) och potatis gjord i ugnen.
Till efterrätt blev det glögg, lussekatter, mjuk pepparkaka, polkagrisar (som jag fått från NORGE...) fikon och dadlar. Glöggen gillades skarpt av vissa som tog om flera gånger, medans andra lämnade kvar en hel del i sina glas. Lussekatterna gick åt allihopa men den mjuka pepparkakan stod inte alls högt i kurs. Till fikat visade jag delar av SVTs Luciamorgon från Dalarna från förra året som jag hittade på youtube, så att dem fick se hur vi firar Lucia i Sverige. Vi hade hemskt trevligt, och när det är trevligt blir det sent, så innan alla barn var inpackade i bilarna och vi åter var ensamma blev klockan halv ett. Sen plockade vi undan det värsta innan vi gick och la oss. Söndagen gick i zombiens tecken, det blev inte mycket gjort... Mycket för att Peppes telefon ringde tre gånger mellan kl 5 och klockan 7 på söndagsmorgonen och sen var det stört omöjligt att somna om!

9 kommentarer:

  1. Ni verkade ha riktigt trevligt. Själv var jag hemma hos en svensk väninna och åt julbord. Vi var tre svenska familjer och vi hade alla gjort något till julbordet. Vi hade revbenspjäll, Janssons frestelse, köttbullar, prinskorvar, omeletter, rödbetssallad, lax snittar m.m
    Mycket gott och väldigt trevligt.
    Konstigt att den mjuka pepparkakan inte gick hem. Mina vänner har alltid tyckt att den är jätte god.

    SvaraRadera
  2. låter ju hellyckat.. mjuk pepparkaka är ju jättegott och allt det andra är ju också supergott..

    förresten.. det gäller att vänja de små vid oväsen. min svenska granne kan tom. dammsuga i barnens rum när de sover.. helgalet. och vi sitter i rummet bredvid och skrattar och pratar högt och de bara sover..

    (jag hade inte haft några som helst problem att somna om så tidigt. jag kom hem kl 1 och sov till 11.15.. gött :-)

    SvaraRadera
  3. Trevligt initiativ av svenskan. ;o)
    Jag har varit med om att folk varit mycket skeptiska gentemot svensk mat här också.

    SvaraRadera
  4. Ni verkar ha haft en trevlig luciafest. Jag kan tänka mig att lussekatterna gick åt, men att de inte gillade mjuk pepparkaka?

    SvaraRadera
  5. Mysigt! "Svenskt" Luciafirande är ju helt underbart & vi som älskar att fika så. Lussebullar & mjuk pepparkaka. Det är tur jag fortfarande är i Sverige för nu blev jag sugen, igen. Men du... gick alla 100 lussebullar åt? Då måste de verkligen ha gillat det.

    Sova med väsen... ja en del kan ju det. Andra inte. Även jag tillbringade helgen med småbarn, men som inte ville sova alls.

    SvaraRadera
  6. Nej, inte alla 100.. de 20 som jag hade tagit fram ur frysen :o)

    SvaraRadera
  7. Det lät ju riktigt mysigt. Om jag varit där hade jag lugnt ätit upp hela den mjuka pepparkakan. Det är ju sååå gott!!
    Är det du som är Lucia på kortet?! Gulligt :)

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar ny bild du har. Antar att det är du!?

    Jag har också fått mig en dos jul- och lucia firanden i helgen. Mysigt. Det är ändå rätt skönt med en paus innan "riktiga" julen om en vecka. Ska du fira på Sicilien?

    SvaraRadera
  9. Ja, det är jag som är Lucia på bilden... tagen för läääänge, läääänge sen.. På dagis där alla som ville fick vara Lucia.. sen blev man liksom aldrig vald.. ;o)
    Ja, julen kommer att "firas" här på Sicilien...

    SvaraRadera