torsdag 12 februari 2009

Magnoliaknoppar och komage....


Mina tre utvalda magnoliaknoppar är på väg att slå ut nu. Knopparna som sitter lite längre upp på trädet har kommit något längre, de får nog lite mer solljus tror jag...

Igår var det läskig mat igen... Vi var inbjudna på middag hos Peppes chef tillsammans med en annan familj som odlar potatis här på odlingen under citronträden. Huvudrätten var "trippa", det vill säga gryta gjord på komage... Det såg verkligen inte gott ut och jag är glad att det fanns gott om pasta och salsciccia också ;o)

På eftermiddagen var vi i Catania med Peppes mamma och syster och valde ut lite saker till bebisen, kolla i den andra bloggen för att se vad.

13 kommentarer:

  1. Så vackert Helena. Snacka om att avundsjukan kommer fram igen men då bara när det gäller magnolian. Fy usch tvi och bläääää för gråa äckliga hemska trippan. Den kan man verkligen leva utan. Ha det så bra vännen.
    Kramar Annika

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Magnolia, de är så vackra.
    Jag tittade in på den andra bloggen, var det den sängen du pratade om igår? Vad fin den är! Själv nöjde jag mig dock med en enklare variant när storklimpen föddes. Vilket inte betydde att den var billig...finns det något som är billigt här? Jag tror att det billigaste i barnväg (åtminstone här i närheten)finns på IKEA och på HM.
    Kram ☺

    SvaraRadera
  3. Vad vackert med magnolian. Våren kommer nog hit till oss med snart. Nu skiner solen iaf - men det är kallt. Brr.

    Jag har blivit bjuden på trippa ett par gånger, men kan inte förmå mig att smaka. Uaäa.

    Ha de gott :)

    SvaraRadera
  4. Vilka bilder! Magnolian är ju så vacker. Jag har en pytteliten i trädgården i Sverige som jag bara stt blomma en enda gång.
    Trippa ja, jag kommer ihåg att jag sett det i Hötorgshallen, usch...Det skulle vara svårt att få ner något sånt frivilligt.Är det vanlig mat hos dig?
    Må så gott!
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. så det var därför du inte fanns inloggad då.. :-)
    vackert som vanligt och så lite vårkänslor..

    SvaraRadera
  6. Så vacker magnolian är! Trippa har jag lyckats krångla mig ifrån, jag håller med dig, det ser ganska äckligt ut. /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ah, underbara bilder! Våren är på väg!

    Nej usch och bläää för trippa och annan inälvsmat. Det brukar man äta här också! Det enda jag klarar av och tycker om är lever, när den är gjord som typ pastej.

    Kramar

    SvaraRadera
  8. din magnolia är den fina rosa som blommar på bar kvist. här har vi en alle på stuteriet med 120 magnoliaträd. men det är en variant som blommar senare och inte på bar kvist.blommorna är vita och tallriksstora i juni brukar de blomma. trippa. blää jag äter dock mortadella från bolonga och det vita i den är trippa. men det är skillnad. gäller inte tänka på vad det är bara..

    SvaraRadera
  9. Usch fy, vad det äts äckligt där borta. kalvhjärna och komage. vad blir det här näst? ;o)

    Jag blir bara mer och mer avundsjuk på ert klimat. Så vackra blommor! Vi har snö och svinkallt. Som vanligt. vackra berg förståss, men jag hade gärna bytt mot dina blommor.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Åhh, vad jag gillar dina bilder!
    Som vanligt...

    SvaraRadera
  11. Komage, det låter lite som turkiska iskembe... Det är också något slags färs som är gjord på inälvor, som man äter lite som en kebab, inrullat i tunnbröd. Faktiskt ganska gott tycker jag..

    Den första gången jag hälsade på Ahmets föräldrar så bjöd de på en arabisk rätt från det område i östra Turkiet som hans släkt kommer ifrån: BUMBAR, som är kokt fårtarm fylld med ris och köttfärs.. Hmmm.. Jag kan ju tala om att jag inte åt mycket av det, även om det räknas som en riktig delikatess.. :S

    Kram!

    SvaraRadera
  12. Vackra blommor på gång... Trippan verkar vara som "Haggis". Nää, usch för det mesta av inälvsmat. Finns en levergryta som jag kan äta, fast nu är det minst fem år sedan den lagades senast! Hur ska jag nu kunna få i mig frukost? Får tänka på semlor... ;-)

    SvaraRadera
  13. Hej !!!!!
    Sååååå vackra bilder..............
    Komage.....nä,det har jag aldrig ätit.....vägrar.....
    ha en trevlig helg o alla hjärtans,
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera