måndag 22 juni 2009

Att beställa tid...

Att beställa tid borde ju inte vara så svårt kan man tycka... Man slår ett nummer, förklarar vad man vill göra och får ett datum och ett klockslag... Om man inte befinner sig i södra Italien vill säga, får då kan det här med att beställa tid vara hur krångligt som helst.
Jag har spenderat 4 förmiddagar med att ringa hit och dit, bli kopplad till höger och vänster, bli ombedd att ringa senare, ringt senare bara för att få till svar: - Jasså, DET provet. Nej, det gör inte vi här, ring till den här avdelningen istället och så vidare i all evighet. Amen.

Idag fick jag äntligen tag på rätt avdelning och en mycket trevlig person (för ovanlighetens skull, men någon gång ska man ju ha lite tur också). Fick bokat tid till det tredje provet som inte tas på samma ställe som de första två. Samma dag till och med efter att jag förklarat att vi bor på Sicilien och att det är ganska krångligt för oss att ta oss till sjukhuset i Kalabrien på fastlandet... Det här tredje provet ska tas på fastande mage... Det kändes lite problematiskt... Hur länge klarar man sig utan mat liksom? Killen i telefon var förstående och dessutom ganska smart. Han tipsade om att jag kan gå till det lokala laboratoriet tidigt på morgonen och be de fylla 4 rör, och sen åka hem och äta frukost innan vi tar oss an resan över sundet.

Det tackar vi för!

13 kommentarer:

  1. Åh, han var inte dum han inte ;) Vilket bra tips dessutom..

    Skönt för dig att få dom här proven gjorda.
    Tänk att det ska vara så besvärligt en sån enkel grej som att beställa tid..

    Kram

    SvaraRadera
  2. Skönt att du äntligen hittat rätt ställe i provtagningsdjungeln.
    Smart kille som gav dig lite tips :)

    Själv kan jag bli tokig på att trycka hit och dit bland en massa alterntiv (som oftast inte passar). Ge mig bara en människa att prata med och som kan koppla mig dit jag ska!

    Ha det gott

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej !!!!!!!
    Åh,äntligen någon , som verkligen kan hjälpa dig........jag trodde att det var krångligt i Rom....men jösses....jag tror det är värre hos dig....!!!!!!
    Du finns alltid i mina tankar , även om jag har svårt att få till tiden att glutta in här,just nu........men jag tänker på dig....
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  4. Bra tips av sista mannen där. Tur att det fanns ett alternativ. :-)

    SvaraRadera
  5. Skönt att detta fungerade i alla fall, man blir ju glad för det lilla, och i synnerhet när man kanske tror att det ska krångla..
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  6. Man läser och tror att nu, nu kan det inte bli krångligare. Men icke :) Jag antar att man efter några år blir lite immun mot krångel men jag får rysningar varje gång jag läser :)
    Jag ska aldrig mer klaga på att får sitta 12 minuter i telefonkö... Kram!

    SvaraRadera
  7. Smart kille det där på labbet!

    SvaraRadera
  8. Krångel, krångel. Jag hoppas verkligen att allt löser sig nu.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Tänk att man kan göra allt så krångligt i det här landet! Ibland har jag till slut bara gett upp och skitit i allt, för att sen ta itu med det ett år senare. Tur att jag inte var döende!
    Kram ☺

    SvaraRadera
  10. Hoppas nu att allt kommer att fungera............
    Fint ur, jag antar att det ar fran tag - stationen i Taormina. (konstigt att vi aldrig stoter pa varandra i Giardini)
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  11. Skönt att du kan lösa det så, det var ju smart av honom att komma på det. Hoppas allt går bra.

    SvaraRadera
  12. Vad skönt att du fick tag på en vänlig och insatt person tillslut. Kolla bara så att proven inte behöver förvaras i kyla/mörker eller så. Då kan ni ju behöva förbereda med kylväska och is så att proverna inte blir förstörda tänkte jag.

    SvaraRadera
  13. Hjälp vilken resa ni får ge er ut på för provet. Att de inte kan skicka lite blod över sundet istället för människor?!?

    Jag säger som segsliten, själv skulle jag gett upp och skjutit det på framtiden. Bra jobbat Pysen :)

    SvaraRadera