måndag 22 juni 2009

The Widow of the South - Robert Hicks


Handlingen i den här boken utspelar sig i den lilla staden Franklin under det amerikanska inbördeskriget. Carrie McGavock bor på en fin gård, men lever som i dvala efter att ha förlorat några av sina barn i sjukdomar. En dag kommer en general till huset och beordrar att det ska göras om till fältsjukhus. Carrie vägrar först men inser snart att det inte är någon ide och snart fylls huset av skadade soldater.
En av soldaterna fångar hennes uppmärksamhet och mellan de uppstår en lite underlig relation.

Det har tagit lång tid för mig att läsa ut den här boken, det kom ju liksom lite annat emellan och jag hade ingen större lust att läsa något alls under en längre tid.
Bitvis tycker jag att historien liksom står lite stilla och det känns lite segt, men i det stora hela är det en trevlig berättelse utan allt för mycket romantik. Man får växelvis följa Carries och soldatens liv, både innan, under och efter soldatens tid i Carries hem.
Boken är baserad på en sann historia. Carrie McGavock var vida känd eftersom hon tog sig tid att skriva till soldaternas anhöriga och dessutom anlade en egen kyrkogård för alla de som dog i slaget vid Franklin.

2 kommentarer:

  1. Har du läst den på engelska eller rentav italienska?
    Den boken jag läser nu ligger också och väntar på mej- har inte heller haft lust direkt.

    SvaraRadera
  2. Jag läser med väldigt långsamt just nu- jag somnar nämligen så fort jag börjar läsa!

    Fast under helgen i Sverige lyckades jag läsa 2 hela böcker som jag tipsar om på bloggen nu.

    Hoppas det är bra med dig vännen! Kram

    SvaraRadera